Facebook opent kantoor in China
Facebook opent een kantoor in Beijing om zijn Chinese klanten beter van dienst te zijn. De stap is opmerkelijk, omdat Facebook voor internetgebruikers binnen China is geblokkeerd.
Het Amerikaanse internetbedrijf Facebook is op zoek naar kantoorruimte in het financiële district van Beijing. Daar moet in ieder geval personeel komen om Chinese adverteerders te ondersteunen, maar mogelijk ook een verkoopkantoor.
Facebook bewerkt de Chinese markt momenteel vanuit een kantoor in Hong Kong. Naarmate Chinese bedrijven internationaal actief worden, schakelen ze vaker westerse (social) media in om klanten in het buitenland te bereiken. Zelfs de Chinese overheid en partijkranten hebben een Twitter- of Facebook-account.
Facebook zelf blijft geblokkeerd
China kan ook een interessante markt zijn voor Facebooks dienstverlening aan app-ontwikkelaars. Facebook krijgt provisie voor iedere app die via zijn Mobile App Install door mobiele-telefoongebruikers wordt geïnstalleerd.
Facebook zelf is officieel onbereikbaar voor Chinese internetgebruikers. Sinds 2009 is toegang via het Chinese internet door de overheid geblokkeerd, omdat Facebook niet aan de Chinese regels voor censuur wil voldoen. Wel kunnen Chinese internetgebruikers de Great Firewall misleiden met een zogeheten VPN-server.
Aanpassing censuurbeleid
Onbekend is of Facebook overweegt om zijn China-beleid aan te passen. Sommige andere internetbedrijven zoals Microsofts zoekmachine Bing en LinkedIn doen dat wel. Dochterondernemingen van Facebook zoals WhatsApp en Instagram zijn wel voor Chinese gebruikers toegankelijk.
In de top van de communistische partij woedt de discussie of buitenlandse sites beter bereikbaar moeten zijn. Enerzijds hechten China's leiders zwaar aan controle van het internet, maar aan de andere kant wordt het steeds meer een probleem voor internationaal opererende bedrijven in China dat zij niet alle beschikbare informatie snel kunnen ontsluiten.
Gerelateerde onderwerpen:
i-Xi wil van China een grote internetmacht maken604 Miljoen Chinezen op het internet
Vrijhandelszone Shanghai test voor hervormingen