economie cultuur politiek RSS

China wil aandeel in vliegtuigmarkt

China wil een eigen civiele luchtvaartindustrie ontwikkelen. Al in 2020 moet die een omzet draaien van 100 miljard yuan (12 miljard euro). 

China heeft een explosief groeiende luchtvaartmarkt. Met de regelmaat van de klok worden grote orders geplaatst bij Airbus en Boeing. Dat heeft de beleidsmakers in Beijing aan het denken gezet. Waarom zou China niet zelf een vliegtuigfabriek bouwen?

Veel ervaring in het bouwen van passagiersvliegtuigen heeft China niet. Maar hoge ambities wel en diepe zakken ook. Het ministerie van Industrie en Informatie Technologie presenteerde donderdag een stappenplan hoe China de vliegtuigmarkt wil gaan veroveren.

 

Eigen straalmotor eerst

Belangrijke stap is het ontwikkelen van een eigen lijn van vliegtuigmotoren. Daarvoor wordt een budget van 100 miljard yuan beschikbaar gesteld (12 miljard euro). In 2015 moet een straalmotor voor middelgrote passagierstoestellen gereed zijn. Dan kan een vliegtuig in productie worden genomen dat 170 tot 190 passagiers kan vervoeren. De markt voor deze narrow body-toestellen met één gangpad is groot. Directe concurrent Boeing 737 is het meest verkochte vliegtuig ter wereld. Er zijn er meer dan 7.500 van gebouwd.

China heeft een eigen passagierstoestel op de tekentafel. In 2007 al investeerde de Chinese staat 60 miljard yuan in de ontwikkeling van de C919 door de Commercial Aircraft Corporation of China. Hoewel het nog geen meter heeft gevlogen, staan er al 380 bestellingen in het orderboek. In 2014 is de eerste vlucht gepland; leveringen starten in 2016.

 

Afname geen probleem

De beleidsmakers verwachten dat in 2020 dit eigen vliegtuig een marktaandeel van 5 procent in China zal veroveren, goed voor een omzet van 100 miljard yuan. Over de afname in eigen land hoeft men zich geen zorgen te maken; veel Chinese carriers zijn staatsondernemingen. Maar als de Chinezen er in slagen een goedkoop alternatief voor de producten van Airbus en Boeing te presenteren, zal daar in de rest van de wereld zeker belangstelling voor zijn. In ieder geval verandert het speelveld als zich een derde partij op deze markt meldt.

Maar de ambities van China reiken verder. In 2020 moet ook een vliegtuigmotor voor de grootste categorie passagiersvliegtuigen gereed zijn. Dan kan China ook wide body-toestellen gaan bouwen.

 

Totale markt

De markt voor grotere passagierstoestellen wordt nu beheerst door Boeing (VS) en Airbus (EU). Alleen op de markt voor kleinere passagiersvliegtuigen zijn ook andere aanbieders actief, zoals Embraer (Brazilië), Bombardier (Canada) en Mitsubishi Aircraft (Japan). De Russische luchtvaartindustrie heeft sterk aan betekenis verloren vanwege een slechte reputatie van zijn toestellen.

vrijdag 24 mei 2013



Over Blogaap

China-deskundige Fred Sengers publiceert op Blogaap.nl over het nieuws en de belangrijkste ontwikkelingen uit en over China op politiek, economisch en cultureel gebied. 

Hij publiceert en spreekt over China in de media, geeft gastcolleges op hogescholen en universiteiten en is tevens dagvoorzitter en spreker op congressen en seminars. Staat desgevraagd weleens organisaties die met China hebben te maken met raad en daad bij.

Lees verder