Files zijn eigen schuld Chinezen
Wegen in China hebben een veel lagere capaciteit dan Nederlandse, doordat Chinese automobilisten zich niet aan de regels houden. Dat blijkt uit onderzoek van de TU Delft.
Chinese wegen kunnen 20 tot 30 procent minder voertuigen verwerken dan die in Nederland. Belangrijkste oorzaak is een gebrekkige kennis en toepassing van de verkeersregels. Dat blijkt uit onderzoek waarop Li Jie promoveerde aan de TU Delft.
Zo'n 75 procent van de Chinese weggebruikers kent de betekenis van verkeersborden en slechts 32 procent die van verkeerstekens die op het wegdek worden aangebracht. Dat leidt tot misverstanden en ongelukken. Ook zijn er grote onderlinge verschillen in acceleratie, snelheid en volgtijden (afstand houden) tussen automobilisten. Bovendien zijn Chinese bestuurders onzeker over de rijvaardigheden van hun mede-weggebruikers, waardoor een deel afwachtend gaat rijden en meer afstand houdt. Dit alles komt een efficiënt gebruik van de weg niet ten goede.
Gebrekkige kennis voorrangsregels
Uit kwalitatief onderzoek van Li blijkt dat Chinese weggebruikers veel meer verkeersovertredingen maken dan hun Nederlandse collega's. Ook zijn zij vaker betrokken bij ongevallen.
Door de gebrekkige kennis van bijvoorbeeld voorrangsregels, stroopt het Chinese verkeer sneller op: iedereen rijdt waar het kan, niet als het mag. Een voorbeeld is de startvertraging bij stoplichten. In China gaat verkeer pas na zes seconden rijden als het licht op groen is gesprongen, omdat het relatief lang duurt voordat auto's uit andere richtingen de kruising hebben vrijgemaakt.
Aanbevelingen
Li denkt dat de capaciteit kan worden verhoogd, door strikte handhaving van de verkeersregels, betere rijopleidingen en meer voorlichting over verkeersregels.
China kent veel beginnende bestuurders, omdat het bezit van een auto pas sinds kort voor meer Chinezen is weggelegd. Ook zijn veel wegen nog niet ingericht op de groeiende stroom voertuigen.
Gerelateerde onderwerpen:
China wacht een miljard autorijders in 2030China heeft niet teveel auto's, maar te weinig wegen
China gaat voetgangers heropvoeden