economie cultuur politiek RSS

Elf slachtoffers bij ongeval met schoolbus

Bij een ongeluk met een personenbusje in Ganzi zijn acht peuters, twee begeleiders en de chauffeur omgekomen. Het busje raakte in bergachtig gebied van de weg en belandde in een meertje.

Het busje bracht de acht peuters rond vijf uur 's middags vanaf de kinderopvang naar huis. Volgens lokale autoriteiten heeft de bestuurder een bocht gemist en is in het meertje gereden. Het duurde enige tijd voordat het ongeval in de verlaten streek in de provincie Hunan werd opgemerkt. Reddingswerkers troffen negen inzittenden in het busje aan. De twee leraren waren uit het wrak geslingerd.

Volgens de politie was de chauffeur pas enkele dagen in dienst bij het kinderdagverblijf. Hij was onbekend met de route en zou ook niet over de juiste papieren beschikken. Bovendien was het busje overbeladen; er zijn maar zeven zitplaatsen. Volgens ouders van de omgekomen peuters, was het gebruikelijk dat elf passagiers met net busje werden vervoerd.

 

Krimpgebieden

Overbelading is een algemeen voorkomend probleem in China. Twee jaar geleden kwamen 19 kinderen om bij een verkeersongeval. Zij werden vervoerd in een busje dat bedoeld was voor negen personen, maar door de school illegaal was verbouwd om 64 personen te kunnen vervoeren.

Doordat het Chinese platteland ontvolkt, worden veel dorpsscholen gesloten. Kinderen worden daarom vaak met busjes naar nabijgelegen dorpen en steden gebracht om naar school te kunnen gaan.

vrijdag 11 juli 2014


Gerelateerde onderwerpen:

School stort in: vier doden
Miraculeuze geboorte na fataal ongeval

Over Blogaap

China-deskundige Fred Sengers publiceert op Blogaap.nl over het nieuws en de belangrijkste ontwikkelingen uit en over China op politiek, economisch en cultureel gebied. 

Hij publiceert en spreekt over China in de media, geeft gastcolleges op hogescholen en universiteiten en is tevens dagvoorzitter en spreker op congressen en seminars. Staat desgevraagd weleens organisaties die met China hebben te maken met raad en daad bij.

Lees verder