economie cultuur politiek RSS

Metro Beijing ten onder aan eigen succes

Ondanks een fenomenaal aantal reizigers, maakt de metro van Beijing een miljardenverlies. Enorme investeringen en lage prijzen dreigen het systeem onbetaalbaar te maken.

In 2013 vervoerde de ondergrondse van de Chinese hoofdstad 1,74 miljard passagiers. Geen wonder, want -hoewel nogal druk tijdens piekuren- brengt het fijnmazige metrosysteem je snel en goedkoop overal.

Naarmate bovengronds de wegen dichtslibben, legt Beijing steeds meer rails onder de grond aan. Momenteel is het metronetwerk 465 kilometer lang. In 2020 moet dat meer dan verdubbeld zijn tot 1.000 kilometer. Een kilometer graven kost ongeveer een miljard yuan (120 miljoen euro).

 

Bodemloze bouwput

Maar hoe groter het netwerk, hoe groter de exploitatiekosten. De kosten om de metro te laten rijden zijn in zeven jaar verviervoudigd van 1,34 miljard yuan in 2007 tot 5,33 miljard yuan in 2013, blijkt uit jaarcijfers van de metro-onderneming.

Het aantal gereisde kilometers neemt veel sneller toe dan het aantal passagiers. Omdat de reizigers slechts twee yuan (24 cent) per rit betalen, ongeacht de gereisde afstand, neemt daarom het verlies toe. Vorig jaar gingen de cijfers 3,46 miljard yuan in het rood (415 miljoen euro). Volgens persbureau Xinhua heeft de lokale overheid in de afgelopen zeven jaar al 22 miljard yuan gesuppleerd.

 

Goedkoopste van China

De afgelopen zeven jaar is de prijs van metrokaartjes hetzelfde gebleven. Met twee yuan per rit is de metro van Beijing goedkoper dan het openbaar vervoer in andere Chinese steden.

De lokale overheid heeft al verschillende proefballonnetjes opgelaten over een prijsverhoging naar 3 yuan. Dat heeft tot veel protest en boosheid bij de 21 miljoen inwoners van Beijing geleid.

 

Variabel tarief

Maar waarschijnlijk zit er een variabel tarief aan te komen. Er circuleert op sociale media zelfs een document, waarin te lezen valt dat ritten tot 6 kilometer 3 yuan, ritten tot 16 kilometer 4 yuan en nog langere metroreizen 5 yuan gaan kosten.

Zelfs dan raakt de metro van Beijing niet uit de rode cijfers. Want om  break even te draaien is een verdrievoudiging van de prijs van een metrokaartje nodig, berekende het Beijing Avondnieuws.

dinsdag 15 juli 2014


Gerelateerde onderwerpen:

Metro Beijing krijgt recyclingautomaat

Over Blogaap

China-deskundige Fred Sengers publiceert op Blogaap.nl over het nieuws en de belangrijkste ontwikkelingen uit en over China op politiek, economisch en cultureel gebied. 

Hij publiceert en spreekt over China in de media, geeft gastcolleges op hogescholen en universiteiten en is tevens dagvoorzitter en spreker op congressen en seminars. Staat desgevraagd weleens organisaties die met China hebben te maken met raad en daad bij.

Lees verder