Tunnelbouwers na vijf dagen gered
In Funing zijn zondag 14 tunnelbouwers gered, nadat maandag de spoortunnel waaraan zij werkten instortte. Eén tunnelbouwer is nog vermist; hij ligt waarschijnlijk onder het puin.
Onder luid applaus en gejuich kwamen zondagochtend de veertien bouwarbeiders weer te voorschijn. Zij hebben 131 uur ingesloten gezeten toen de tunnel die zij groeven achter hen instortte.
Meer dan 400 reddingswerkers zijn de afgelopen dagen bezig geweest de ingesloten mannen te bevrijden. Dinsdagavond was een doorgang geboord om water, voedsel en zaklantaarns door te kunnen geven. Woensdag werd de stroomvoorziening hersteld, zodat de opgesloten tunnelbouwers ook weer vanaf hun kant konden boren.
Gevaar
De reddingsoperatie duurde toch nog langer dan verwacht, omdat de boorinstallatie defect raakte en de reddingswerkers met de hand verder moesten graven. De veertien zijn naar een ziekenhuis gebracht voor onderzoek en zullen psychologische nazorg ontvangen.
In China is veel ervaring op het gebied van tunnelbouw; er worden jaarlijks duizenden kilometers tunnel aangelegd voor wegen, spoorlijnen en de metro. Daarbij wordt meestal gebruik gemaakt van geavanceerde boormachines. Maar anders dan bijvoorbeeld bij de aanleg van de Noord-Zuidlijn in Amsterdam, zijn het geen machines die achter de boorkop geautomatiseerd betonnen componenten plaatsten in de geboorde tunnel. In plaats daarvan plaatsen arbeiders stutten, leggen bekisting met betonbewapening aan en sproeien beton tegen de tunnelwand. In bergachtige omgeving is dit meestal geen probleem, maar bij zachtere ondergrond kan dit gevaar opleveren.
Gerelateerde onderwerpen:
Tunnelramp kost 31 levensChina bouwt langste tunnel ter wereld