China heeft niet teveel auto's, maar te weinig wegen
Het autobezit in China groeit zo snel, dat de asfalteerders het niet meer bij kunnen benen. Dat leidt tot een mogelijke overcapaciteit van de autoindustrie.
In het glas nou halfvol, of halfleeg? Nog maar acht op de honderd Chinezen bezit een auto. In het westen bezit ongeveer een op de twee burgers een auto. Vandaar dat autofabrikanten handenwrijvend naar de potentie van de Chinese automarkt kijken.
Maar die vraag is wel afgenomen tot iets meer dan 8 procent per jaar, terwijl die tussen 2005 en 2010 nog meer dan 20 procent groeide. Niet omdat niet steeds minder Chinezen zich een auto kunnen veroorloven, integendeel, maar omdat overheden het autobezit steeds vaker ontmoedigen.
Chronische verstopping
Grote steden als Beijing en Guangzhou hebben noodgedwongen de rem gezet op het autobezit. Shanghai verloot een beperkt aantal kentekenplaten per jaar. En de gemiddelde rijsnelheid in andere miljoenensteden als Fuzhou, Tianjin en Nanjing zijn als gevolg van chronische verkeersopstoppingen zo laag, dat ook hier maatregelen worden verwacht.
De Chinese autoindustrie wordt daarmee het slachtoffer van een gebrek aan ruimte op de weg, zegt Hou Yankun, hoofdeconoom China bij UBS Securities in staatskrant China Daily. Volgens Hou is de rek er eigenlijk al uit: in Beijing zijn er momenteel 550 auto's per kilometer weg. Meer auto's kan eenvoudigweg niet.
Overcapaciteit dreigt
De planners van de Chinese overheid hebben echter vastgesteld dat er in 2015 zo'n 40 miljoen auto's moeten worden gebouwd. Als de vraag niet meegroeit dreigt overcapaciteit.
Volgens Hou moet China niet proberen de grote steden in het oosten begaanbaar voor auto's te houden. Beter kunnen lokale overheden daar investeren in verbeteren van het openbaar vervoer. De auto moet juist de ruimte krijgen in de rest van China. Spreiden van economische activiteit over het land en daar investeren in het wegennet moet genoeg zijn om de automarkt jaarlijks 10 procent te laten groeien.
Gerelateerde onderwerpen:
Chinese middenklasse wil meer luxeAutofabrikanten vestigen hoop op China
Grootste Rolls Royce dealer ter wereld in Shenyang