Beleef het zelf: doodgaan
In september opent in Shanghai een publieksattractie rond het thema doodgaan. Bezoekers kunnen zelf hun uitvaart ervaren.
Wie zich weleens heeft afgevraagd hoe zijn eigen uitvaart eruit ziet, kan binnenkort in Shanghai terecht. Daar opent over een paar weken Samadhi - een 4D experience van de dood, meldt CNN.
De attractie is gebaseerd op het idee van een escape room; een ruimte waaraan alleen valt te ontsnappen door opdrachten goed op te lossen. Maar -net als in het echte leven- is de dood voor iedereen uiteindelijk onvermijdelijk. Bezoekers van de attractie worden op een lopende band gelegd, die hen door een rouwcentrum naar een crematie-oven leidt. Daar wordt een crematie nagebootst door middel van hete lucht en lichteffecten die vlammen nabootsen. Tickets kosten 249 yuan (30 euro).
Fascinatie voor de dood
De attractie is een initiatief van Huang Wei-pin (foto) en zijn zakenpartner Ding Rui. Huang is rijk geworden met handel en Ding organiseerde seminars. De twee hebben elkaar ontmoet toen ze in 2008 als vrijwilliger aan de slag gingen in het rampgebied van de zware aardbeving in Sichuan. Daarna begonnen ze een hospice voor kankerpatiënten.
Volgens Huang hebben veel Chinezen een fascinatie voor de dood, maar zijn ze bang om openlijk over het onderwerp te praten. Ze hopen dat Samadhi bezoekers helpt de dood bespreekbaar te maken. Omdat ze onzeker waren of de attractie voldoende bezoekers zal trekken, hebben ze de belangstelling gepeild door fondsen te werven via een crowdfundingsite. Binnen drie maanden hadden ze 410.000 yuan opgehaald (50.000 euro).
Cultuurverschil
Een themapark over de dood mag westerlingen misschien morbide voorkomen, er zijn er al twee van in Zuid-Korea en Taiwan.
De naam Samadhi verwijst naar een boeddhistische term voor meditatie.
Gerelateerde onderwerpen:
Shanghai krijgt eigen DisneylandRijkste Chinees sticht Hollywood aan Gele Zee