China breidt netwerk snelle treinen verder uit
China gaat alle provinciehoofdsteden aansluiten op het netwerk van hogesnelheidstreinen. De reistijd van en naar Beijing mag niet meer dan acht uur bedragen.
Het was al bekend dat de Chinese overheid had besloten tot uitbreiding van het hogesnelheidsnetwerk, maar dinsdag publiceert Global Times details over het plan. Ook de provinciehoofdsteden die nog geen snelle treinverbinding hebben krijgen er een. Daarvoor wordt 5.700 kilometer nieuw spoor aangelegd.
Om de concurrentie met het vliegtuig aan te kunnen, mag een reis naar Beijing niet langer dan acht uur duren. Een uitzondering wordt gemaakt voor Lhasa en Urumqi. Deze steden liggen zeer westelijk; op respectievelijk 2.500 en 2.400 kilometer. De kogeltreinen zouden langs een lineaalrechte lijn non-stop meer dan 300 kilometer per uur moeten rijden om dat te halen, maar kunnen dan onderweg niet stoppen voor extra passagiers.
Langste tunnel ter wereld
Onderdeel van de uitbreiding is de aanleg van een spoortunnel onder de Bohaizee, tussen Dalian en Yantai. Met 123 kilometer wordt dit de langste spoortunnel ter wereld. Alleen al met de aanleg van deze tunnel is een investering van 260 miljard yuan (31,2 miljard euro) gemoeid.
De staatstabloid laat ook een tegenstander van de plannen aan het woord. Volgens Zhao Jian, hoogleraar economie aan de Beijing Jiaotonguniversiteit, dient het uitbreidingsplan alleen politieke doeleinden en is het economisch rendement van de investering te laag of zelfs negatief. Hogesnelheidstreinen concurreren alleen met het vliegtuig op afstanden van 500 tot 1.000 kilometer. Bij langere afstanden geven reizigers de voorkeur aan het luchtverkeer, aldus Zhao, zeker omdat het prijsverschil tussen de snelle treinen en het vliegtuig klein is.
Spoorwegvisionair
Global Times tekent de plannen op van Wang Mengshu, spoorwegdeskundige van de Chinese Academie van Ingenieurs. Hij is een bekendheid in China, die vaak als eerste details van grote spoorwegprojecten bekendmaakt.
In mei verraste hij met het plan om de Chinese hogesnelheidstreinen door te trekken naar Taiwan, Singapore, Turkije en Rusland. Die laatste verbinding zou dan zelfs via de Beringstraat door kunnen lopen naar de VS en Canada. Toen was er kritiek dat Wang alleen oog had voor de technische mogelijkheden en zich niet bekommerde om de economische haalbaarheid.
Gerelateerde onderwerpen:
China wil treinverbinding naar India, Bhutan en NepalChina overweegt bouw hogesnelheidstrein naar VS
China bouwt langste tunnel ter wereld