Monsterverbond Wanda, Tencent en Baidu
Drie van de grootste Chinese ondernemingen bundelen de krachten in een nieuw e-commercebedrijf. De nieuwe onderneming verkoopt niets, maar helpt shoppers met een mobiele telefoon de weg naar winkels en restaurants in hun buurt.
Vastgoedontwikkelaar Dalian Wanda, internetgigant Tencent en zoekmachine Baidu investeren de komende drie jaar samen vijf miljard yuan (600 miljoen euro) in de joint venture. Het bedrijf wordt het grootste online to offline-platform ter wereld.
Consumenten kunnen met hun smartphone producten en diensten vinden dichtbij de plek waar zij zich bevinden. "Als je op straat loopt en je ziet een dame met een leuke jurk, dan hoef je alleen maar een foto te nemen en wij laten je zien in welk warenhuis die jurk te koop is", zei Baidu-topman Robin Li.
Nieuw consumptiemodel
Het nieuwe bedrijf verenigt drie spraakmakende Chinese topmannen in zich. Ze hadden superlatieven tekort voor hun nieuwe bedrijf. "We creëren een nieuw consumptiemodel. We doen aan e-commerce, maar we verkopen zelf niets. We verkopen diensten", zei Wang Jianlin, de steenrijke oprichter van Dalian Wanda, dat in 107 grote Chinese steden winkelcentra, warenhuizen, bioscopen en horeca exploiteert.
"Het internet zet veel traditionale sectoren op zijn kop. In de toekomst zal iedere sector afhankelijk zijn van internettechnologie. Dat betekent dat je mee moet doen of je zal worden vernietigd door nieuwe trends", voegde Pony Ma, topman van Tencent er vrijdag op een persconferentie aan toe.
Alarmbellen bij Alibaba
Dalian Wanda krijgt 70 procent van de aandelen; dit bedrijf zal direct profiteren doordat het nieuwe platform de positie van zijn eigen warenhuizen en die van zijn huurders versterkt. Baidu en Tencent nemen ieder een belang van 15 procent.
Hoewel de nieuwe samenwerking geen directe concurrent wordt van Alibaba, is er toch reden voor zorg bij China's grootste e-commercebedrijf, dat op 8 september naar de beurs gaat. Drie grote organisaties nemen het voortouw op in de zogeheten O2O-diensten. Dat is een gebied waarvan Alibaba wel de potentie ziet, maar zelf nog nauwelijks actief is. Bovendien versterkt Tencent zijn positie op het gebied van online betalen, doordat het nieuwe platform gaat werken met TenPay en WeChat Payment.
Meer investeerders
De initiatiefnemers sluiten niet uit dat ze op termijn meer investeringen willen doen. Ze staan open voor andere investeerders. Wang heeft het zelfs over 20 miljard yuan (2,4 miljard euro) in 2019.
De joint venture, waarvan de naam nog niet bekend is gemaakt, wordt gevestigd in Hong Kong. Tencent nam eerder dit jaar een belang in JD.com, de grootste directe concurrent van Alibaba.
Gerelateerde personen:
Robin LiWang Jianlin
Jack Ma
Gerelateerde onderwerpen:
Tencent neemt aandeel in JD.comHet is zover! Alibaba vraagt beursnotering aan
China telt nu 632 miljoen internetgebruikers