Amerikaanse bedrijven voelen zich minder welkom
Zes op de tien Amerikaanse bedrijven in China voelt zich minder welkom in dat land dan voorheen. De helft denkt dat de Chinese overheid opzettelijk westerse bedrijven tegenwerkt.
Het is geen groot onderzoek, maar betekenisloos is het daarom zeker niet. De Amerikaanse kamer van koophandel in China ondervroeg 164 leden over hun activiteiten. Belangrijkste conclusie: ondanks alle hervormingen om buitenlands kapitaal aan te trekken, voelt maar 11 procent zich 'meer welkom' in China dan voorheen. Zestig procent voelt zich echter minder welkom in China dan voorheen. Bij hetzelfde onderzoek een jaar geleden was dat nog 41 procent.
Bijna de helft denkt dat de Chinese overheid westerse bedrijven momenteel onder het vergrootglas legt. Zij hebben een grotere kans doelwit te worden van onderzoeken naar mededinging, corruptie of voedselveiligheid dan Chinese bedrijven, denkt 49 procent.
Investeringsbereidheid
De voorzitter van de Amerikaanse kamer van koophandel in China, Gregory Gilligan, waarschuwt dat China zijn aantrekkelijkheid als vestigingsplaats verliest. "Veel toezichthouders richten zich eenzijdig op buitenlandse bedrijven", zei Gilligan. "Onze zorg is dat als het investeringsklimaat teveel achteruit gaat, belangrijke relaties tussen China en de rest van de wereld zullen verdwijnen."
Vice-voorzitter Kim Woodward zegt tegen Time: "Wat we nu zien zijn aggresieve acties om de wet te handhaven, gericht tegen een aantal geselecteerde bedrijven. Het begint langzamerhand op een nieuwe drempel tegen marktoegang te lijken."
Gelijk speelveld
De afgelopen maanden zijn diverse bedrijven uit de VS, Europa en Japan het mikpunt van onderzoek door Chinese autoriteiten. In de voedsel- en autoindustrie zijn grote boetes opgelegd. Bij omkopingszaken in de farmacie zijn ook arrestaties verricht en lopen buitenlandse managers de kans in de Chinese gevangenis te verdwijnen.
Analisten wijzen er op dat de Chinese beschuldigingen waarschijnlijk terecht zijn, maar vragen zich wel af hoe westerse ondernemingen moeten concurreren met lokale bedrijven als alleen buitenlandse bedrijven worden onderzocht.
Ook zorgen in andere landen
In mei bleek uit een onderzoek van de Europese kamer van koophandel dat de helft van zijn leden denkt dat zakendoen in China in het afgelopen jaar moeilijker is geworden.
In december werd bekend dat ook het enthousiasme voor China bij Japanse multinationals ernstig was bekoeld. Hoge arbeidskosten, sociale instabiliteit en een negatieve attitude tegenover Japan zijn de belangrijkste redenen waarom Japanse multinationals hun interesse in China verliezen.
Gerelateerde onderwerpen:
Enthousiasme Japanse bedrijven voor China bekoeltEnthousiasme voor China zakt bij Europese bedrijven
Invallen bij Chinese kantoren Microsoft