economie cultuur politiek RSS

Beursgang Alibaba doet beleggers rillen van genot

Alibaba brengt 13 procent van zijn aandelen naar de beurs. Met een richtprijs van 60 tot 66 dollar per aandeel kan het Chinese internetbedrijf alle records breken.

Een datum voor de beursintroductie is nog niet bekend gemaakt, maar het moment dat beleggers aandelen Alibaba kunnen kopen komt dichterbij. En het belooft een spectaculaire introductie te worden.

Vrijdag maakte het bedrijf bekend dat het 320,1 miljoen aandelen aanbiedt voor een richtprijs van 60 tot 66 dollar per stuk. Dat betekent dat de introductie naar verwachting 19,2 miljard tot 21,1 miljard dollar kan opleveren.

 

Records

Als beleggers die prijs willen betalen zou de beursgang van Alibaba de grootste in de Amerikaanse historie zijn en mogelijk zelfs de grootste ter wereld. Met 18 miljard is de beursintroductie van Visa in 2008 de grootste in Wall Street tot nu toe.

Mocht de richtprijs de komende weken nog drie dollar oplopen, dan komt ook het record van de Agricultural Bank of China uit 2010 in zicht. Beleggers hadden bij de introductie aan de beurzen van Hong Kong en Shanghai 22,1 miljard dollar over voor de Chinese bank.

 

Derde internetbedrijf ter wereld

De richtprijs maakt duidelijk dat de eigenaren denken dat Alibaba in totaal 162,7 miljard dollar waard is. Dat maakt Alibaba het derde internetbedrijf ter wereld na Google en Facebook, maar waardevoller dan bijvoorbeeld Amazon.com. 

Het bedrijf schrijft 123,1 miljoen nieuwe aandelen uit; de overige 197 miljoen aandelen worden door bestaande aandeelhouders te koop aangeboden, zoals aandeelhouder Yahoo!. Oprichter Jack Ma is al de rijkste man van China, maar als hij straks 12,75 miljoen van zijn aandelen verkoopt, zal hem dat nog eens 765 tot 841 mijoen dollar opleveren.

 

Duur, maar met potentie

Analisten breken zich ondertussen het hoofd over de richtprijs van Alibaba. Sommigen vinden de prijs hoog, omdat het bedrijf 17 keer de jaarwinst als zijn waarde rekent. Dat is veel hoger dan de koers-winstverhouding van veel andere (internet)bedrijven.

Andere analisten denken dat de prijs bewust conservatief is gesteld, om te voorkomen dat de koers na de introductie inzakt. Zij denken dat de prijs meevalt, omdat de groeipotentie van Alibaba veel groter wordt geacht dan die van vergelijkbare bedrijven. Ma begint maandag 8 september aan een roadshow langs institutionele beleggers die hem van New York, Boston, Baltimore, San Francisco, Londen en Singapore naar Hong Kong zal brengen. Volgens persbureau Bloomberg zal Alibaba op 18 september een definitieve introductieprijs bekendmaken; een dag later volgt de beursintroductie.

 

Internetbedrijf dat winst maakt

Alibaba is het grootste e-commercebedrijf van China. Het heeft 279 miljoen actieve klanten op zijn webwinkels Tmall en Taobao. Het maakte bijna twee miljard dollar winst in het tweede kwartaal van 2014.

zaterdag 6 september 2014

Gerelateerde personen:

Jack Ma

Gerelateerde onderwerpen:

Alibaba doet aangifte van afpersing door computerblad
China telt nu 632 miljoen internetgebruikers
Nummer 2 internetwarenhuis naar beurs New York

Over Blogaap

China-deskundige Fred Sengers publiceert op Blogaap.nl over het nieuws en de belangrijkste ontwikkelingen uit en over China op politiek, economisch en cultureel gebied. 

Hij publiceert en spreekt over China in de media, geeft gastcolleges op hogescholen en universiteiten en is tevens dagvoorzitter en spreker op congressen en seminars. Staat desgevraagd weleens organisaties die met China hebben te maken met raad en daad bij.

Lees verder