China gaat cruiseschepen bouwen
Cruisemaatschappij Carnival, scheepsbouwer Fincantieri en China State Shipbuilding Corporation (CSSC) gaan samen cruiseschepen voor de Chinese markt ontwikkelen. Mogelijk worden er de komende jaren vijftig gebouwd.
Het is een monsterverbond: het Amerikaanse Carnival is de grootste cruisemaatschappij ter wereld, het Italiaanse Fincantieri de grootste bouwer van cruiseschepen en CSSC is de grootste bouwer van tankers en bulkcarriers. Woensdag werd bekend dat ze samen cruiseschepen in China gaan bouwen.
De schepen zijn bedoeld voor de Chinese markt. Volgens CSSC-topman Hu Wenming heeft China in de komende jaren vijftig cruiseschepen nodig om aan de binnenlandse vraag te voldoen.
Noviteit
Cruisen is een betrekkelijke nieuwe activiteit in China. In 2005 boekten nog maar een handjevol Chinezen een luxe zeereis. Vorig jaar waren dat er al 570.000 en volgens het ministerie van transport zullen in 2020 4,5 miljoen Chinezen een cruise boeken. De Chinese cruisemarkt zal dan naar schatting een omvang van 51 miljard yuan (5,1 miljard euro) hebben.
Verschillende cruisemaatschappijen hebben een deel van hun vloot naar China gestuurd om aan die groeiende vraag te voldoen. Ze maken vooral relatief korte tripjes in de regio, waarbij in enkele dagen havens in Zuid-Korea, Japan en Vietnam worden aangedaan.
China Star
Sinds 2012 vaart er een cruiseschip onder Chinese vlag: China Star. Dit in Finland gebouwde schip is twintig jaar oud, maar is ingrijpend gemoderniseerd om aan de eisen van de Chinese cruisepassagier te voldoen. Zo zijn er karaokebars aan boord, twee Chinese wellnesscentra en worden er driemaal daags Chinese buffetten aangeboden. De China Star kan 200 passagiers vervoeren.