China wil hogesnelheidstrein Californië leveren
Chinese treinenbouwers CNR en CSR willen allebei het materieel leveren voor een hogesnelheidslijn tussen Los Angeles en San Fransisco. Alle grote treinenbouwers in de wereld azen op dit contract.
Deze woensdag is de deadline voor bedrijven die kans willen maken op het Californische miljardencontract. De westelijke staat zal daarna een selectie maken van bedrijven die worden gevraagd een offerte uit te brengen.
In 2008 besloot de staat Californië tot de aanleg van een in totaal 1.200 kilometer lange railverbinding tussen enkele van de grootste steden in de VS. Er is 68 miljard dollar vrijgemaakt voor de aanleg. De bouw van de lijn is eerder uitbesteed (aan een Amerikaans consortium) en nu moet het materieel worden ingekocht.
Concurrent van vliegtuig
Afhankelijk van de prijs zullen er minimaal 70 en maximaal 95 treinstellen worden besteld. De treinen moeten 350 kilometer per uur kunnen rijden, zodat het traject -inclusief tussenstops- tussen LA en SF straks in drie uur kan worden afgelegd. Een snelle tijd is nodig om te kunnen concurreren met het vliegtuig.
CSR denkt dat zijn CRH380BL-type het meeste kans maakt, schrijft het bedrijf op zijn website. Dit is het materieel dat op de lijn Beijing-Shanghai rijdt. CNR werkt samen met SunGroup USA om het Califormische contract binnen te slepen.
Exportsucces in de dop
China heeft in zeven jaar tijd het grootste hogesnelheidsnetwerk ter wereld uit de grond gestampt. Ondanks een spraakmakend ongeluk in 2011, heeft de Chinese kogeltrein de afgelopen jaren een goede reputatie opgebouwd op het gebied van punctualiteit en veiligheid.
De Volksrepubliek is vastbesloten van de snelle trein ook een succesvol exportproduct te maken. De Chinese overheid probeert de aanleg van de HSL-spoor en materieel aan de man te brengen in Marokko, Saoedi-Arabië, Kenia, Thailand, Venezuela en Mexico. In het Verenigd Koninkrijk en Rusland zijn intentieovereenkomsten gesloten voor de bouw en exploitatie van snelle treinverbindingen door Chinese bedrijven.
Beren op de weg
Het eerste deel van de Californische treinverbinding moet al in 2017 klaar zijn en loopt grotendeels over bestaand spoor. In 2029 moet het gehele project klaar zijn en zal dan ook vertakkingen naar San Diego en Sacramento kennen.
Tenminste, als de democraten aan de macht blijven in Californië. De Republikeinen hebben te kennen gegeven dat ze een streep door de Crazy Train zullen halen.
Gerelateerde onderwerpen:
China breidt netwerk snelle treinen verder uitRusland en China doen goede zaken
Chinese kerncentrale en snelle trein voor VK