Bierbrouwer AB InBev wil groeien in China
De grootste bierbrouwer ter wereld, Anheuscher-Busch InBev investeert de komende jaren 2,8 miljard euro in China en Brazilië. Dat zei topman Carlos Brito, één van de grote ondernemers die te gast is op het regionale Boao Forum for Asia.
AB InBev is groot geworden door overnames en fusies. De portfolio omvat zo'n 200 biermerken, zoals Jupiler in Nederland en België. Het concern heeft drie wereldmerken: Beck's, Budweiser en Stella Artois. In het Oosten van China -in de relatief welvarende kustgebieden- is de brouwer al goed vertegenwoordigd; het bezit er al 36 brouwerijen. Het zoekt nu nieuwe markten in het westen, waar door de economische groei naar verwachting meer mensen (vaker) bier gaan drinken. Per hoofd van de bevolking is de bierconsumptie relatief laag; toch is China de grootste biermarkt ter wereld. Het onderzoeksinstituut Canedian verwacht dat van de totale groei van bierconsumptie in de wereld, 45 procent in China zal worden gerealiseerd.
Overnamepad
De groei op de Chinese biermarkt moet zowel door middel van overnames, als door de bouw van brouwerijen worden gerealiseerd. 'Het is logisch om de plaats waar we produceren dichter bij de plaatsen waar wordt geconsumeerd te brengen', aldus Brito.
Als gevolg van zijn mededeling, stegen de aandelen van Chinese brouwers op de beurs van Hong Kong, zoals Tsingtao.
Overigens deed AB InBev vorig jaar een vergeefse poging een Chinese biermaker over te nemen. Het wilde Kingway Breweries kopen, maar werd afgetroefd door China Resources Snow Breweries, dat weer deels eigendom is van aartsrivaal SABMiller. Met ruim 100 miljoen hectoliter is Snow op dit moment het meest gedronken bier ter wereld, ook al wordt het enkel verkocht in China.
In de Belgische pers wordt er op gewezen dat AB InBev (statutair in Leuven gevestigd) weliswaar groot is in China en daar mooie groeikansen ziet, maar er vooralsnog weinig winst maakt. De marges zijn aanmerkelijk lager dan elders in de wereld.