China gaat kanaal door Nicaragua graven
Het parlement van Nicaragua heeft ingestemd met de aanleg van een kanaal dat de Atlantische Oceaan en de Pacific met elkaar verbindt. De opdracht wordt gegund aan een Chinees consortium, dat het kanaal ook minimaal 50 jaar mag exploiteren.
Hoe het kanaal precies gaat lopen weet niemand. Er liggen zes mogelijke varianten voor, waarvan er vijf gebruik maken van het Nicaraguameer. En dus weet ook niemand wat exact de gevolgen zullen zijn voor bewoners van het gebied en het milieu. Daarom stemde de oppositie tegen.
Maar de regering heeft haast. Haast omdat China nu met de geldbuidel schudt. Haast omdat een paar honderd kilometer zuidelijker het Panama-kanaal wordt verbreed om ook de grootste tankers en containerschepen doorgang te verlenen. Maar vooral haast omdat Nicaragua straatarm is en extra banen en inkomsten broodnodig heeft.
Investering: 50 miljard euro
Het kanaal moet in 11 jaar klaar zijn. Daarvoor moet minimaal 200 kilometer worden gegraven. De aanleg, inclusief waterwerken als havens en sluizen, kost naar schatting 50 miljard euro. Het project is gegund aan een consortium, HK Nicaragua Canal Development Investment. Onbekend is welke bedrijven daarin participeren, maar het zijn zeer waarschijnlijk grote bouwbedrijven die direct of indirect eigendom van de Chinese staat zijn. Staatsbanken en -investeringsmaatschappijen moeten dan voor kredieten zorgen. Zo gaat het tenminste altijd bij grote infrastructurele projecten in het buitenland die door China worden uitgevoerd.
Wat levert het op?
China doet het natuurlijk niet voor niets. Het consortium krijgt het recht om het kanaal 50 jaar te exploiteren, met een optie op nog eens 50 jaar. Het creëert bovendien een extra verbinding tussen de twee grote oceanen naast het Panamakanaal, dat onder Amerikaanse invloed staat. Een tweede panamerikaanse verbinding zal bovendien een prijsdrukkend effect hebben op passagekosten, waardoor transport over de wereld goedkoper wordt.
En wat heeft Nicaragua eraan? In ieder geval duizenden banen om het kanaal aan te leggen. Bovendien krijgt het land jaarlijks 12 miljoen euro in de eerste tien jaar. Daarna krijgt het ieder jaar 1 procent van de aandelen.
Twee ton voor 81 kilometer
In 2011 voeren 14.684 schepen door het Panamakanaal (foto). Zij betalen gemiddeld 100.000 euro per passage, maar omdat de tol wordt gebaseerd op volume, kan dat voor de grootste categorie zeeschepen oplopen tot wel twee ton. Het Panamakanaal is een aanzienlijke afkorting ten opzichte van omvaren om Zuid-Amerika heen. De Noord-passage is vanwege het poolijs onmogelijk.