Chinese internetgigant neemt aandeel in Uber
China's grootste zoekmachine Baidu koopt een minderheidsbelang in Uber. De taxi-app ziet grote groeikansen in China.
Met de investering is naar verluidt 600 miljoen dollar gemoeid. Zeker weten doen we het niet, want Uber maakt pas op 17 december details bekend. Naast cash, levert de samenwerking Uber ook toegang op tot surfgegevens en reclame op China's grootste zoekmachine.
Uber is al actief in zeven grote Chinese steden: Beijing, Shanghai. Guangzhou, Shenzhen, Tianjin, Hangzhou en Hong Kong. Het zoekt momenteel samenwerking met taxibedrijven in nog eens 14 steden. Eerder investeerde Goldman Sachs en Google al in Uber.
Wat is Uber?
Uber is een in de Verenigde Staten ontwikkelde app voor taxidiensten. In 200 grote steden in 37 landen rijden bij Uber aangesloten taxi's; in Nederland in Amsterdam en Rotterdam. Gebruikers kunnen op hun mobiele telefoon zien of een bij Uber aangesloten taxi in de buurt is en hoe lang het duurt voordat die arriveert. Wie zijn eindbestemming invoert krijgt direct een prijsindicatie op zijn beeldscherm.
De ritprijs is afhankelijk van het luxeniveau van de taxi. In veel gevallen is Uber goedkoper dan een ritje met een concurrent. Dat kan doordat Uber volledig geautomatiseerd is en geen gebruik maakt van een bemande taxicentrale. Omdat de app is gekoppeld aan je creditcard, hoef je niet contant af te rekenen. Uber trekt een provisie van iedere betaling af.
Problemen
In veel steden leidde de komst van Uber tot problemen met lokale taxicentrales, die in de dienst een oneerlijke concurrent zien. Vaak hebben taxichauffeurs zich in de centrale in moeten kopen of wordt er gehandeld in een beperkt aantal taxivergunningen. Lokale regelgeving houdt doorgaans geen rekening met de nieuwe app. In Berlijn en Brussel is de app verboden.
Maar de meeste vragen zijn er over UberPOP. Daarvoor kunnen particuliere autobezitters zich opgeven, die een centje bij willen verdienen. Taxibedrijven vinden dat oneerlijke concurrentie, omdat particulieren niet aan allerlei wettelijke eisen hoeven te voldoen. Ook zijn er vragen over de veiligheid van het voertuig en zijn chauffeur. In Nederland treedt de Inspectie Leefomgeving en Transport op tegen UberPOP-chauffeurs.
Marktpotentieel
Maar in China zijn er geen protesten en rechtszaken met boze taxichauffeurs. Uber wordt daar doorgaans als een slimme noviteit gezien om extra klanten te trekken. Het marktpotentieel voor Uber is gigantisch. Al was het maar omdat er in de meeste grote Chinese steden een tekort aan taxi's is, waardoor je lang moet wachten op vervoer.
Overigens zijn er al verschillende taxi-apps in China. Didi Dache is bekend, maar werkt met een veilingssysteem; de klant moet aangeven hoeveel hij bereid is te betalen voor de rit. De meeste chauffeurs wachten alleen de dure ritjes af. Maar de belangrijkste concurrent voor Uber is Yongche, dat een miljoen gebruikers zegt te hebben. Yongche is beschikbaar in 38 grote Chinese steden.
Bijverdienste
Ook lijken er in China kansen voor UberPOP. Het is niet ongebruikelijk dat 's avonds en in het weekeinde op drukke plekken particuliere autobezitters rondhangen die bereid zijn om passagiers te chaufferen. Zo proberen ze met hun trotse bezit een extraatje te verdienen.
Gerelateerde onderwerpen:
China telt nu 632 miljoen internetgebruikersi-Xi wil van China een grote internetmacht maken
Spectaculaire eerste beursdag voor Alibaba