'Overcapaciteit dreigt voor Chinese automarkt'
De groeicijfers van de autoverkopen in China mogen dan afnemen, maar de productiedoelstellingen blijven hoog. Dat zal ertoe leiden dat Chinese auto's tegen dumpprijzen zullen worden geëxporteerd, ook naar Europa. Zegt Michael Dunne, consultant voor de autoindustrie.
In 2018 zullen autofabrieken in China 30 miljoen eenheden produceren. Maar de groei van de verkoop van nieuwe personenwagens is wel afgenomen tot 8 procent per jaar. Autodealers melden in de maand mei toenemende voorraden. Die overcapaciteit kan alleen worden opgelost met export en lagere prijzen. Dat zegt Michael Dunne in een opiniestuk op de Chinablog van The Wall Street Journal.
Hij trekt een vergelijking met de productie van zonnepanelen. Doordat China meer produceerde dan de vraag, bleef er voor de fabrikanten niets anders over dan goedkoop te exporteren.
Miljoen exportauto's
De export van Chinese auto's groeit al. In 2012 werden er voor het eerst meer dan een miljoen eenheden naar het buitenland verscheept. Dat getal zal volgens Dunne in 2016 al zijn verdubbeld.
De export richt zich nu op groeimarkten in Afrika, Zuid-Amerika en het Midden-Oosten waar klanten meer naar de prijs kijken dan naar design en afwerking. Maar volgens Dunne gaat China zich nu ook focussen op meer ontwikkelde markten als Australië en Zuid-Afrika.
"Net als met zonnepanelen zal de beslissende ronde in Europa worden uitgevochten. De Chinezen zullen beginnen in jonge markten in Oost-Europa. Daar zal het niet bij blijven. Great Wall Motor, de grootste fabrikant van SUV's, heeft al plannen voor showrooms in Rome en andere Europese hoofdsteden", schrijft Dunne. "Als de vraag naar auto's in China achterblijft, zul je in hoog tempo Chinese auto's op de Europese wegen zien verschijnen. Daarna volgt de VS."
Gerelateerde onderwerpen:
Het Rode Vlaggenschip is terugChina heeft niet teveel auto's, maar te weinig wegen
Autofabrikanten vestigen hoop op China