Private investeringen toegestaan voor OV-projecten
Privé-investeerders mogen binnenkort ook in metro- en spoorlijnen investeren. Dat zegt een hoge functionaris van de Nationale Ontwikkelings en Hervormingscommissie, het belangrijkste economische planningsorgaan van China. Het is voor het eerst dat privaat geld wordt toegelaten in een strategische sector.
Internationale monetaire economen adviseren het al jaren en nu wordt er een voorzichtig begin mee gemaakt. Als China wil blijven groeien moet het zijn centraal geleide economie liberaliseren en openstellen voor nieuwe kapitaalstromen.
Liu Lifeng, onderzoeker van de Nationale Ontwikkelings en Hervormingscommissie zegt tegen zakenwebsite aastocks.com dat het staatsmonopolie op de aanleg van spoorverbindingen als eerste wordt opengebroken. Om te voorkomen dat de prijzen van trein- en metrokaartjes gaan stijgen, zal de Chinese overheid investeerders een handje toesteken met subsidies en belastingvoordelen.
Verlichting voor lokale overheden
Volgens Liu is op kleine schaal al geëxperimenteerd met geld van private partijen bij de aanleg van twee metrolijnen in Beijing. De planners zien een enorme behoefte aan kapitaal voor nieuwe openbaarvervoerlijnen, omdat steeds meer mensen naar de stad trekken. Lokale overheden moeten daardoor steeds meer geld bij staatsbanken lenen. Uit een rapport van de Chinese rekenkamer bleek eerder deze maand dat de schuldenlast van lokale overheden steeds sneller groeit. Als die niet of slechts gedeeltelijk kan worden terugbetaald, dreigt de banksector in problemen te komen.
Privaat geld is er genoeg. Chinezen sparen steeds meer en stoppen geld in beleggingsfondsen. Dat geld kan nu maar in een paar sectoren worden geïnvesteerd zolang belangrijke delen van de economie als energie en infrastructuur voor private investeerders gesloten zijn.
Alleen Chinees geld
Overigens gelden de nieuwe regels alleen voor Chinese investeerders, niet voor buitenlandse geldschieters. Monetaire adviseurs van het IMF en de Wereldbank adviseren China ook die beperkingen op te heffen.
Gerelateerde onderwerpen:
Centrale Bank waarschuwt voor slechte leningenChina heeft niet teveel auto's, maar te weinig wegen
'Overheid moet zich minder met economie bemoeien'