Chinese toerist wil het liefst naar Japan
Een bezoek aan Japan staat bij veel Chinezen bovenaan het verlanglijstje voor een buitenlandse vakantie. Toeristen zijn minder geïnteresseerd in winkelen en krijgen meer aandacht voor cultuur.
Vier op de tien Chinezen die van plan zijn dit jaar een vakantie te boeken, zouden graag naar Japan gaan. Volgens een onderzoek onder 4.300 reislustige Chinezen van boekingssite Travelzoo heeft 39,6 procent Japan op zijn verlanglijstje gezet. Vorig jaar was dat nog 29,2 procent.
De stijging is opmerkelijk gezien de gespannen relaties tussen de twee landen. Uit opiniepeilingen blijkt dat Chinezen erg negatief over Japanners denken (en andersom). Volgens Travelzoo is Japan aantrekkelijk voor Chinese toeristen wegens de goedkope yen en soepeler visaregels die op 19 januari worden ingevoerd. In 2014 bezochten 207.500 Chinezen Japan.
Europa laag op verlanglijstje
De VS volgen als tweede aantrekkelijke reisbestemming; 31,4 procent van de respondenten wil daar graag een keer naartoe. Nieuw-Zeeland (26,8 procent) en Australië (25,6 procent) zijn in opkomst als bestemming voor de Chinese toerist. Italië en Frankrijk zijn de enige Europese bestemmingen in de top-10 van de Chinese respondenten (respectievelijk op plaats 9 en 10 met 22 procent).
Taiwan zakt procentueel licht ten opzichte van hetzelfde onderzoek vorig jaar, maar nog altijd een kwart wil daar best een kijkje nemen. Opvallende stijger is China zelf: 18,2 procent wil graag een binnenlandse reis maken. Vorig jaar was dat nog 12,7 procent.
Minder aantrekkingskracht
Verliezers zijn er natuurlijk ook: Hong Kong, Maleisië en de Filipijnen verloren een deel van hun aantrekkingskracht op de Chinese toerist. Gestegen winkelprijzen maken Hong Kong minder aantrekkelijk voor Chinese kopers. De verdwenen vlucht MH370 heeft de reputatie van Maleisië in China geen goed gedaan.
Voor de verminderde belangstelling voor een vakantie in de Filipijnen geeft Travelzoo geen verklaring. Het zou met de spanningen over de Zuidchinese-Zee te maken kunnen hebben.
Big spenders
Volgens Travelzoo is winkelen minder belangrijk geworden voor de Chinese toerist. Reizigers zouden meer belangstelling zijn gaan tonen voor vreemde culturen.
In 2014 ondernamen voor het eerst meer dan 100 miljoen Chinezen een buitenlandse reis; de grootste toeristische markt ter wereld. Gemiddeld geven zij per persoon veel geld uit, omdat ze op hun buitenlandse trip veel artikelen kopen die in China alleen tegen hogere prijzen te koop zijn.
Gerelateerde onderwerpen:
Investeerder wil acht Chinezenhotels in AmsterdamKlaar voor 100 miljoen Chinese toeristen
Helft Chinezen verwacht oorlog met Japan