Alleen nog automodellen op Shanghai Auto Show
De Shanghai Auto Show maakt een einde aan sexy geklede promotiemeisjes op de beursvloer. Autofabrikanten hebben te horen gekregen dat modellen niet langer welkom zijn.
Volgens de organisatoren van de autotentoonstelling is de beslissing nog niet definitief. "We peilen de publieke opinie hoe we de beurs kunnen verbeteren", schrijven ze in een verklaring. "We hebben de mogelijkheid om showmeisjes te weren nog niet uitgesloten."
Maar Yang Xueliang van autofabrikant Geely weet wel beter; hij schrijft op zijn Weibo-account dat zijn bedrijf vrijdag een bericht heeft ontvangen dat promotiedames dit jaar niet op de autobeurs welkom zijn.
Beproefd verkoopinstrument
Aantrekkelijke dames, het liefst in kleding die weinig aan de verbeelding overlaat, zijn over de hele wereld een beproefd verkoopmiddel. Ook in China worden ze door de commercie gretig ingezet. Porno is in China verboden; een leuke vrouw in een spannend jurkje leidt al snel tot aandacht.
Ook staatsmedia laten geen kans voorbij gaan om plaatjes van jonge vrouwen in bikini of hun ondergoed af te drukken. Een selectiedag voor de stewardessenopleiding kan blijkbaar niet zonder bikinironde. De fotograaf van Xinhua is erbij.
Erotisering van China
Veel Chinezen is dat een doorn in het oog. Zij wijzen op de 'erotisering' van de maatschappij. Deze maand verdween een historische dramaserie over de Tang-dynastie van de buis, omdat het staatsbureau voor de pers, film, radio en tv zich had geërgerd aan de decolletés van de hoofdrolspeelsters. De serie kwam pas terug, nadat de makers alle gewraakte scènes hadden vervangen door close ups.
Anderen ergeren zich aan het nieuwe puritisme. Vooral omdat het vaak hand in hand gaat met een pleidooi voor kunst, amusement en journalistiek met socialistische waarden.
18,9 miljoen nieuwe auto's
China's belangrijkste autobeurs wordt ieder jaar afwisselend in Beijing en Shanghai georganiseerd. De vorige Shanghai Auto Show in 2013 trok 813.000 bezoekers. De komende beurs staat gepland voor 22 tot en met 29 april.
Afgelopen jaar werden in China 18,9 miljoen nieuwe personenauto's verkocht. Dat is een stijging van 'slechts' 10 procent ten opzichte van 2013. In dat jaar stegen de verkopen nog met 17 procent. De groeivertraging is te wijten aan stagnerende groei van de Chinese economie, maar zeker ook door beperkingen die grote steden opleggen aan het autobezit. De best verkochte auto was afgelopen jaar de Hongguang van SAIC-GM-Wuling Automobile. Er werden er 750.000 van verkocht. Daarmee werd de Ford Focus van de eerste plaats gestoten.
Gerelateerde onderwerpen:
China wacht een miljard autorijders in 2030Geschrapt tv-drama maakt miraculeuze comeback
China heeft niet teveel auto's, maar te weinig wegen