economie cultuur politiek RSS

Miljoenenboete voor gephotoshopte glimlach

Miljoenenboete voor gephotoshopte glimlach

Proctor & Gamble heeft Chinese autoriteiten 6,03 miljoen yuan (845.000 euro) boete betaald wegens misleidende reclame. Een hagelwitte glimlach in een tandpastareclame bleek niet het gevolg van goed poetsen, maar van een computerbewerking.

De Amerikaanse multinational had de bekende Taiwanese presentatrice Dee Hsu ingehuurd als gezicht voor zijn tandpastamerk Crest. Om de claim dat Crest je tanden witter maakt kracht bij te zetten, was haar gebit door de reclamemakers bewerkt.

En dat mag niet in China. Reclamebureaus mogen vrijwel alles in hun uitingen bewerken, maar juist niet de onderdelen die essentieel zijn voor het product. Het bureau voor industrie en handel van de stad Shanghai legde afgelopen zomer een boete op en Proctor & Gamble haalde de reclamespot van de buis.

 

Consumentenrechten.

Dat de boete pas nu bekend wordt, heeft te maken met het naderen van de Dag van de Consumentenrechten: 15 maart. Het bureau maakte maandag bekend dat het afgelopen jaar 1.906 misleidende reclames had ontdekt. In totaal werden er 74,8 miljoen yuan aan boetes opgelegd. De hoogte van de boete is afhankelijk van het campagnebudget van het merk dat de reclameregels overtreedt.

De Dag van de consumentenrechten is ieder jaar in China aanleiding voor kritische artikelen en reportages over prijsbeleid, reclame en service. Daarvoor worden succesvolle merken onder het vergrootglas gelegd; vaak westerse merken. De afgelopen jaren werden onder meer Apple, McDonald's en Carrefour gedwongen publiekelijk hun excuses aan het Chinese volk aan te bieden en hun beleid te wijzigen.

dinsdag 10 maart 2015


Gerelateerde onderwerpen:

Apple verder onder vuur in China
Starbucks onder vuur in China vanwege hoge prijs
Foutje, bedankt

Over Blogaap

China-deskundige Fred Sengers publiceert op Blogaap.nl over het nieuws en de belangrijkste ontwikkelingen uit en over China op politiek, economisch en cultureel gebied. 

Hij publiceert en spreekt over China in de media, geeft gastcolleges op hogescholen en universiteiten en is tevens dagvoorzitter en spreker op congressen en seminars. Staat desgevraagd weleens organisaties die met China hebben te maken met raad en daad bij.

Lees verder