Buitenlandse belangstelling voor Chinese drone
De Verenigde Arabische Emiraten en Oezbekistan hebben onbemande vliegtuigen van Chinese makelij gekocht. Nog eens vijf landen uit Afrika en Azië onderhandelen over de aanschaf van de Wing Loong.
China heeft een groot paviljoen op de internationale vliegtuigbeurs die tot en met zondag in het Franse Le Bourget wordt gehouden. Daar zijn vooral schaalmodellen te zien van vliegtuigen in ontwikkeling. Maar de fabrikant China National Aero-Technology Import and Export Corp (Catic) heeft wel een operationeel toestel; de Wing Loong, een onbemand luchtvaartuig.
De ontwikkeling van de drone begon in 2005. In 2007 waren de eerste proefvluchten en sinds 2012 is het toestel in productie. De Wing Loong kan meer dan 3.000 kilometer vliegen en een last van 200 kilo meevoeren. Het toestel is geschikt voor civiele en militaire toepassingen. Het kan twee raketten dragen.
Goedkoop alternatief
Volgens Catic kan het toetsel niet wedijveren met Amerikaanse en Israelische UAV's. Met name de electronische ogen en oren van het toestel, alsmede de datatransmissie naar de grond zijn nog niet zo ontwikkeld als die van de concurrentie. Maar de Wing Loong heeft een prijs-kwaliteitverhouding die voor veel armere landen en opkomende economieën aantrekkelijk is. Catic werkt aan betere drones, maar moet dan wel toestemming van Beijing krijgen om die nieuwste technologie te exporteren.
Catic claimt dat de Wing Loong geheel in China is ontwikkeld, zonder buitenlandse hulp en zonder intellectueel eigendom van buiten China. Dat mag dan zo zijn, maar zijn ontwerpers hebben wel goed gekeken naar de vormgeving van de Amerikaanse Reaper.
In de pijplijn
Op Le Bourget laat China zien waar zijn militaire luchtvaartindustrie mee bezig is. In het Chinese paviljoen zijn modellen te zien van de Xiaolong Fighter China 1 (FC-1), Hongdu L-15 "Falcon" advanced jet trainer (AJT) en het Y-8C transporttoestel.
Overigens sloot het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium op Le Bourget een contract met Aviation Industry Corporation of China (AVIC). Het NLR gaat China helpen met het opzetten van een Air Traffic Management onderzoekslaboratorium.