Unilever bouwt derde fabriek in China
Vijf keer zoveel omzet over tien jaar. Dat is de doelstelling van Unilever in China. De fabrikant van voedsel- en personal care-producten gaat daarvoor een derde fabriek bouwen.
Unilever heeft momenteel twee fabrieken in China (Hefei en Tianjin) en een researchcentrum in Shanghai. Daar komt een productiefaciliteit bij in Pengshan, provincie Sichuan, voor de productie van wasmiddelen. Met de bouw is een investering van 300 miljoen yuan (36 miljoen euro) gemoeid.
De nieuwe fabriek zal grotendeels op biomassa draaien. Unilever koopt daarvoor afval van boeren, zoals stro en pindadoppen. Het maakt de fabriek schoner en zorgt voor 50 procent minder energiekosten. Boeren verbranden hun afval nu nog op het land. Unilever heeft ook beloofd om scholen in Pengshan te sponsoren.
Groei in centraal en west-China
"Het verplaatsen van industriële activiteiten naar centraal en west-China is een onvermijdelijke trend voor multinationals. Daar is arbeid en grond goedkoper en stimuleren lokale overheden de komst van werkgelegenheid", zegt Xie Yongjun, een Chinese businessconsultant in People's Daily.
Unilever haalt tegenwoordig 57 procent van zijn omzet uit opkomende economieën, zoals China. Die omzet stijgt al acht jaar onophoudelijk met dubbele groeicijfers. Unilever heeft distributie in vrijwel geheel China en verkoopt daar zowel global brands als lokale merken als Omo, Comfort, Zhonghua, Lux, Pond's, Clear, Dove, Hazeline, Rexona (personal care), Lipton, Knorr en Wall's (food).
Gerelateerde onderwerpen:
Shanghai krijgt eigen DisneylandChinese middenklasse wil meer luxe
Coca-Cola viert 35e verjaardag in China met investeringen