China steekt 900 miljard dollar in 'riem en weg'
Om de infrastructuur in Azië te verbeteren en beter op elkaar aan te laten sluiten, zal de komende jaren 900 miljard dollar worden geïnvesteerd. Het is voor het eerst dat China een prijskaartje plakt op zijn ambitieuze plannen voor de regio.
Alle investeringen in nieuwe en verbeterde wegen, spoorlijnen, vliegvelden, havens, pijpleidingen en industrieterreinen opgeteld gaan het fenomenale bedrag van 900 miljard dollar kosten. Dat zei vice-premier Zhang Gaoli woensdag in Chongqing op een conferentie voor Europees-Aziatische samenwerking.
Het geld komt van twee beleidsbanken van China -de Chinese ontwikkelingsbank en een speciaal Zijderoutefonds- en de nieuwe door China geïnitieerde Aziatische Infrastructuur Inversteringsbank AIIB. Er liggen nu 900 projecten in 60 landen op de tekentafel.
Zes corridors
China schermt al langer met wat de Belt and Road, ofwel het 'riem en weg'-initiatief wordt genoemd. De riem doelt op de landen rond de Indische Oceaan, waarbij met de weg een revitalisering van de oude Zijderoute dwars door Centraal-Azië wordt bedoeld.
Zhang onderscheidde in zijn rede zes verschillende corridors: een noordelijke richting Mongolië en Rusland; een Euraziatische 'brug over land' richting Turkije; een corridor richting West-Azië; een zuidelijke landroute richting Maleisië en Singapore; verbindingen met Brazilië en versterking van de infrastructuur langs de Indische Oceaan, waarbij Birma, Bangladesh en India expliciet werden genoemd. Alle spaken van het wiel komen uiteraard in China samen.
Mes snijdt aan drie kanten
China beoogt met het initiatief meerdere doelen tegelijk te bereiken. Allereerst moet de 'riem en weg'-strategie het economisch potentieel in de eigen achtertuin ontwikkelen. Momenteel zijn de VS en de EU de belangrijkste handelspartners, maar daar stagneert de economische groei. Het stimuleren van opkomende economieën creëert nieuwe afzetmarkten voor Made in China.
De aanleg van infrastructuur is een belangrijke motor van de Chinese economie. Maar binnen China is de grootste sprong voorwaarts wel gemaakt en neemt het aantal projecten met groot maatschappelijk nut af. China's ingenieurs en aannemers worden in toenemende mate in het buitenland aan het werk gezet. Een groot deel van China's investeringen in het buitenland levert daarmee werkgelegenheid en geld op voor Chinese bedrijven.
Alternatieve handelsroutes
En tenslotte is er nog de wens om de goederenstroom van en naar de Volksrepubliek te optimaliseren (minder transportkosten) en diversificeren (alternatieve routes). Chinese leiders vrezen nog altijd dat in tijden van spanning belangrijke zeeroutes zoals de Straat van Malakka, Perzische Golf, het Suezkanaal of het Panamakanaal worden afgesloten. Alternatieve routes in Chinese invloedssfeer waarborgen dan de aanvoer van brandstoffen en voedsel.
Hoewel de plannen dus aanzienlijke voordelen voor de Chinezen zelf opleveren, komen die andere landen ook ten goede. Zhang constateerde dan ook dat het 'riem en weg'-initiatief in veel landen enthousiast wordt verwelkomd.
Gerelateerde personen:
Zhang GaoliGerelateerde onderwerpen:
Indiase premier Modi groots ontvangen in ChinaPresident Xi reist naar Pakistan met 46 miljard dollar
China wil spoortunnel onder Mount Everest