economie cultuur politiek RSS

Naarmate de uren verstrijken, verdampt de hoop

Duizenden reddingswerkers zijn samengetrokken bij Jianli om te zoeken naar overlevenden van de ramp met een riviercruiser met 456 opvarenden. Maar langzaam wordt duidelijk dat dit een van de dodelijkste ongevallen in de moderne geschiedenis van China zal zijn.

Premier Li Keqiang riep reddingswerkers op hun inspanningen te verdubbelen. Maar hoeveel mensen, schepen en helicopters ook worden ingezet, de hoop dat nog veel overlevenden worden gevonden is uiterst klein.

Alle inspanningen richten zich op drie, mogelijk vijf personen die zich in een luchtbel in de romp van het gekantelde schip in leven hebben weten te houden. Hun geroep en geklop is gehoord. De hoop leefde dinsdag op, toen duikers drie personen met behulp van beademingsapparatuur levend naar de veiligheid wisten te leiden.

 

Vooruitzichten

Tot nu toe zijn veertien opvarenden van de Ster van het Oosten veilig aan wal gekomen. Maar zelfs als de laatste paar overlevenden worden gered, zien de cijfers er slecht uit.

Er zijn tot nu toe 26 doden geborgen. Dat betekent dat het aantal vermisten woensdagmiddag 416 bedraagt. Hefschepen zijn in gereedheid gebracht om het wrak weer rechtop te zetten. Dan kan het zoeken naar lichamen in het schip echt beginnen. Lichamen van passagiers die in het snelstromende water van de Yangtzerivier terecht zijn gekomen, zullen de komende dagen stroomafwaarts worden aangetroffen. In Jianli zijn woensdag vier vrachtwagens met in totaal 200 doodskisten aangekomen.

 

Slecht weer

De Dongfangzhixing (Ster van het Oosten) is een 21 jaar oude riviercruiser (archieffoto) van 76 meter lang en met vier verdiepingen. Hij was met 456 opvarenden, waaronder 405 voornamelijk oudere passagiers van Nanjing op weg naar Chongqing.

Maandagavond rond half tien kwam het in zeer slecht weer terecht, kapseisde en zonk binnen enkele minuten. Het schip drijft nu ondersteboven in de rivier. De sterke stroming heeft het wrak drie kilometer stroomafwaarts gedreven. De hoeveelheid water die de Drieklovendam (150 kilometer stroomopwaarts) doorlaat is tijdelijk gehalveerd, waardoor het waterpeil daalt en de stroming vermindert.

 

Bemanningsleden aangehouden

Maandag direct na het zinken van de Ster van het Oosten, zijn de kapitein en eerste officier aangehouden voor verhoor. Zij zullen antwoord moeten geven of de vraag of hun schip aan de veiligheidseisen voldeed en waarom uitgerekend de Dongfangzhixing wel door het slechte weer is gezonken en andere schepen op de drukke Yangtzerivier niet.

De kapitein heeft in een eerste reactie verklaard dat hij is verrast door een orkaan. Chinese meteorologen bevestigen dat er zeer sterke windstoten waren tot wel 130 kilometer per uur. Een van de overlevenden heeft echter verklaard dat het schip door de combinatie van regen en wind water maakte aan stuurboordzijde voordat het kapseisde.

 

Dodental

In een groot land als China komen dodelijke ongevallen vrijwel dagelijks voor; door brand, in het verkeer of door bedrijfsongevallen. Maar natuurgeweld buiten beschouwing gelaten is zo'n hoog dodental als bij deze scheepsramp op de Yangtze zeer uitzonderlijk.

Het is mogelijk het grootste ongeluk in de geschiedenis van de Volksrepubliek.

woensdag 3 juni 2015


Gerelateerde onderwerpen:

Reddingsactie gezonken cruiseschip race tegen klok

Over Blogaap

China-deskundige Fred Sengers publiceert op Blogaap.nl over het nieuws en de belangrijkste ontwikkelingen uit en over China op politiek, economisch en cultureel gebied. 

Hij publiceert en spreekt over China in de media, geeft gastcolleges op hogescholen en universiteiten en is tevens dagvoorzitter en spreker op congressen en seminars. Staat desgevraagd weleens organisaties die met China hebben te maken met raad en daad bij.

Lees verder