Alibaba wil de Netflix en HBO van China worden
E-commercegigant Alibaba gaat in China tegen betaling online films en tv-series aanbieden. De nieuwe dienst moet over twee maanden al van start.
De nieuwe dienst voor streaming video gaat Tmall Box Office, kortweg TBO, heten. Dat kondigde Alibaba zondag aan tijdens het internationale filmfestival van Shanghai. TBO gaat Chinees en buitenlands aanbod leveren, maar zal ook zelf programma's gaan maken. Chinese klanten kunnen zowel een abonnement nemen, of per film of serie betalen.
De ambities zijn hoog: "Onze missie is om home entertainment opnieuw te definiëren", zei Liu Chunning, hoofd van de digitale entertainment-divisie van Alibaba. "Ons doel is om de HBO en Netflix van China te worden."
Onlineconglomeraten
Daarmee betreedt Alibaba een nieuwe, competatieve markt, waarin grote partijen als Tencent, Baidu, Sohu en LeTV al actief zijn. Vorig jaar nam Alibaba een belang van 16,5 procent in de Chinese YouTube-variant Youku en het werkt samen met TCL, Haier en Hisense op het gebied van digitale tv.
Chinese bedrijven in het online-domein ontpoppen zich steeds meer tot conglomeraten die uiteenlopende diensten met elkaar verknopen, zoals e-shopping, financiële producten en entertainment.
Gerelateerde personen:
Jack MaGerelateerde onderwerpen:
Reclamecampagne Alibaba gericht op homoseksuelenSpectaculaire eerste beursdag voor Alibaba
Monsterverbond Wanda, Tencent en Baidu