Chinese treinbouwer gaat snelle trein VS bouwen
De Chinese treinbouwer CRRC en het Amerikaanse XpressWest gaan een snelle spoorverbinding tussen Las Vegas en Los Angeles aanleggen. De bedrijven sloten donderdag een samenwerkingsovereenkomst.
In september 2016 moet de schop de grond in voor een snelle spoorlijn van 370 kilometer die het gokparadijs met de westkust verbindt. Details over de aanlegkosten en oplevering zijn niet bekend gemaakt; alleen dat de bedrijven 100 miljoen in de joint venture inleggen.
Analisten denken dat met de aanleg tenminste vijf miljard dollar is gemoeid. Met CRRC als partner is vrijwel zeker dat er straks Chinees materieel tussen Las Vegas en Los Angeles gaat rijden. Andere belangstellenden, zoals Alstrom, Siemens en Bombardier vissen dan achter het net.
Doorbraak
XpressWest is een initiatief van de Amerikaanse hotel- en casinogigant Marnell. CRRC is de grootste fabrikant van rollend spoormaterieel ter wereld, in juni van dit jaar ontstaan uit een fusie tussen CSR en CNR. Het bouwt momenteel een fabriek in Springfield, Massachusetts, voor de bouw van metrotreinstellen voor de Amerikaanse markt.
China is met veel landen in gesprek over de aanleg, exploitatie en het materieel voor hogesnelheidslijnen. Als XpressWest van de grond komt, is dat een belangrijke doorbraak voor de export van Chinese treintechnologie. Alleen al in de VS liggen twaalf plannen voor een snelle spoorverbinding op de tekentafel, die op de middellange afstand de concurrentie met het vliegtuig moeten aangaan.
Groeiambitie
CRRC wil nu het Chinese hogesnelheidsnetwerk zijn voltooiing nadert in het buitenland doorgroeien. Het wil zijn omzet buiten China in vijf jaar tijd verdubbelen tot 30 procent van alle activiteiten.
Gerelateerde onderwerpen:
Chinese treinenbouwers willen aandeel in BombardierChina wil hogesnelheidstrein Californië leveren
China breidt netwerk snelle treinen verder uit