Apple Music wil China veroveren
Apple biedt sinds donderdag een onlinedienst voor muziek, films en boeken in China aan. Het Amerikaanse bedrijf zal de strijd aanmoeten met veel lokale concurrenten, die deze diensten vaak gratis aanbieden.
Apple is dit jaar in hoog tempo bezig streaming content internationaal uit te rollen. En nu is de grootste consumentenmarkt ter wereld aan de beurt. Voor 10 yuan (15 eurocent) per maand krijgen Chinese consumenten toegang tot Apple Music, iTunes Movies en iBooks. Een gezinsabonnement voor maximaal zes personen kost maandelijks 15 yuan. De eerste drie maanden zijn gratis.
Voor de Chinese markt biedt Apple ook muziek, films en boeken uit de Volksrepubliek aan. Apple Music heeft bovendien in China een opvallende functionaliteit: een playlist voor straatdansen.
Auteursrechten
Apple moet de concurrentie aan met sterke lokale spelers, zoals Baidu Music, Xiami (Alibaba) en internetgigant Tencent komt binnenkort met een betaalde muziekdienst samen met Sony.
Maar de belangrijkste tegenstander vormen websites die gratis muziek en films aanbieden, omdat zij geen rechten afdragen. De Chinese consument is niet gewend om voor content te betalen. De Chinese overheid heeft in juli aangekondigd dat het gaat optreden tegen illegale aanbieders van muziek en video.
Gerelateerde onderwerpen:
i-Xi wil van China een grote internetmacht makenIn China zijn nu 648 miljoen mensen online
Tencent meest waardevolle Chinese merk