Sterke groei Alibaba op thuismarkt
Internetgigant Alibaba zag zijn omzet in het derde kwartaal met 32 procent stijgen. Binnen China groeit het bedrijf snel, maar de buitenlandse activiteiten blijven achter.
In de maanden juli tot en met september heeft Alibaba 22,2 miljard yuan omgezet (3,3 miljard euro). Dat is bijna een derde meer dan in hetzelfde kwartaal in 2014. Volgens de kwartaalcijfers steeg het aantal actieve gebruikers tot 386 miljoen. Zij kochten via de drie grote Alibaba-marktplaatsen voor 713 miljard yuan aan goederen en diensten (107 miljard euro).
De kwartaalcijfers zijn beter dan analisten hadden verwacht. B-to-c-marktplaats Tmall liet de sterkste omzetgroei zien; +56 procent. De omzet van c-to-c-marktplaats Taobao groeide met 15 procent. De verkopen van Alibaba's buitenlanddivisie namen met 14,8 procent toe.
Staatsbezoek
De nettowinst groeide van 3,0 miljard naar 22,7 miljard yuan. Dit is echter grotendeels te danken aan een boekwinst van 18,6 miljard yuan op de herwaardering van Alibaba Health.
Donderdag bezoekt koning Willem-Alexander de Alibaba-universiteit in Hangzhou. Ook heeft hij dan een gesprek met topman Jack Ma.
Gerelateerde personen:
Jack MaGerelateerde onderwerpen:
Alibaba doet miljardenbod op aandelen YoukuSpectaculaire eerste beursdag voor Alibaba
In China zijn nu 648 miljoen mensen online