China's eerste verkeersvliegtuig klaar voor de start
In Shanghai is maandag de eerste C919 van de band gelopen. Het Chinese toestel kan een geduchte concurrent voor Boeing en Airbus worden.
Met veel ceremonieel en onder applaus van vierduizend partijleden, journalisten en andere belangstellende werd maandag door producent Comac de eerste C919 gepresenteerd. Het is de eerste van zes testtoestellen die in de komende jaren luchtwaardigheidstesten gaat doen.
Het duurt nog zeker drie jaar voordat het toestel met 156 tot 180 stoelen klaar voor de markt is. De ontwikkeling van de C919 liep al twee jaar vertraging op. Het Volksdagblad sprak maandag van een 'historische doorbraak' en staatspersbureau Xinhua jubelde 'China wordt lid van de club van grote vliegtuigen'.
Orderboek
Concurrenten als Boeing, Airbus en het Braziliaanse Ambraer kijken met argusogen naar de C919. China is de snelst groeiende luchtvaartmarkt ter wereld. Luchtvaartanalisten denken dat de komende jaren 6.000 nieuwe toestellen nodig zijn om in die groei te voorzien; twee derde daarvan in het narrow body-segment waarin de C919 het op moet nemen tegen succesvolle concurrenten als de Boeing 737 en de Airbus 320.
De verwachting is dat Chinese luchtvaartmaatschappijen, de meeste staatsbedrijven, in grote meerderheid voor de C919 zullen kiezen. Dat gaat grote gevolgen hebben voor de werkgelegenheid bij Boeing en Airbus. Maar ook internationaal zal er belangstelling zijn voor dit toestel, dat minder geavanceerd, maar veel goedkoper zal zijn dan zijn westerse concurrenten. Volgens Comac heeft het al 517 bestellingen in het orderboek genoteerd, voornamelijk van Chinese luchtvaartmaatschappijen.
Stappenplan
Comac ontwikkelde eerder de AJR-21-700 die vorig jaar na zes jaar testen zijn luchtwaardigheids-certificaten in zowel China als de VS verkreeg. Eind dit jaar worden de eerste twee toestellen voor 78 tot 90 passagiers geleverd aan Chengdu Airlines.
Het ministerie van Industrie en Informatietechnologie presenteerde twee jaar geleden een stappenplan hoe China de vliegtuigmarkt wil gaan veroveren. In 2015 moet een eigen straalmotor voor middelgrote passagierstoestellen zoals de C919 gereed zijn. In 2020 moet ook een vliegtuigmotor voor de grootste categorie passagiersvliegtuigen zijn ontwikkeld. Dan kan China ook wide body-toestellen gaan bouwen.
Gerelateerde onderwerpen:
C919 is klaar voor de startbaanChina heeft drie keer zoveel vliegtuigen nodig
China wil aandeel in vliegtuigmarkt