Vier op de tien onlineproducten zijn goedkope troep
Van alle producten die in China online worden verkocht, voldoet maar 59 procent aan de kwaliteit die de koper daarvan mag verwachten. De rest zijn nep-merkartikelen of van inferieure kwaliteit.
Het productaanbod van veel Chinese websites is onder de maat. Dat blijkt uit een inventarisatie die in opdracht van de Chinese overheid is verricht en waarover persbureau Xinhua maandag bericht.
De opstellers van het rapport adviseren versnelde invoering van wetgeving voor de snel groeiende e-commercesector en duidelijker regels betreffende de rechten van consumenten en de plichten van verkopers.
Inhaalslag
Volgens het rapport kochten Chinese consumenten vorig jaar voor 2,8 biljoen yuan (420 miljard euro) aan goederen op het internet; een toename van 40 procent ten opzichte van 2013. Het aantal klachten steeg veel sneller: plus 356,6 procent tot 77.800.
Het imago van Made in China lijdt al langer onder de eindeloze stroom inferieure producten en nep-merkartikelen. Zolang de kopers geen hoge verwachtingen hebben, is dat geen groot probleem: crappy but happy. Maar nu de Chinese overheid probeert een inhaalslag te bewerkstelligen ten opzichte van industrienaties als de VS, Zuid-Korea en Duitsland, is dat imago een belangrijk obstakel geworden.
Zwarte lijst
Internetmarktplaatsen als Taobao en JD.com worden geacht toezicht te houden op de kwaliteit van de producten die via hun sites worden aangeboden en nep-merkartikelen te weren. In de praktijk is dat zeer moeilijk en worden malicieuze verkopers pas geïdentificeerd als er meerdere klachten over hen binnenkomen.
Chinese webshops zien het belang van een betere controle ook wel, omdat ze nationaal en internationaal alleen door kunnen groeien als kopers het vertrouwen hebben voldoende waar voor hun geld te krijgen. Alibaba moest dit jaar flink lobbyen om te voorkomen dat zijn online marktplaatsen op een zwarte lijst van de Amerikaanse overheid werden geplaatst.
Gerelateerde onderwerpen:
In China zijn nu 648 miljoen mensen onlineSterke groei Alibaba op thuismarkt