Vijf vragen over Singles Day
Woensdag is het in China guanggun jie, de dag van de alleenstaanden. Alles wat je moet weten over de dag van ongekende koopgekte, kort en bondig uitgelegd.
Wat hebben alleenstaanden en koopjes met elkaar te maken?
In principe niets. Aangenomen wordt dat een groep studenten van de universiteit in Nanjing in 1993 de themadag voor alleenstaanden als grap hebben bedacht. Ze vierden hun vrijgezellenbestaan op de dag in het jaar die uit vier enen bestaat: 11-11.
Het was internetbedrijf Alibaba die Singles Day in 2009 omarmde. Het bedrijf zocht een moment in de stille periode tussen de gouden weken in oktober en Chinees Nieuwjaar om de consument tot extra uitgaven te verleiden. Als voorbeeld diende Black Friday, als Amerikaanse retailers de vrijdag voor Thanksgiving grote opruiming houden. Thanksgiving zegt de Chinezen natuurlijk niets en Alibaba koos voor Singles Day.
In dat jaar deden er nog maar 27 bedrijven mee met speciale kortingsacties. Het leverde Alibaba 50 miljoen yuan extra omzet op (7,5 miljoen euro). Maar daarna werd het fenomeen ieder jaar groter.
En als in China iets groot is, dan is het waarschijnlijk ook echt groot?
Inderdaad. Vorig jaar hadden 27.000 bedrijven speciale Singles Day-aanbiedingen op Alibaba. Samen verkochten ze 278 miljoen producten met een gezamenlijke waarde van 57,1 miljard yuan (8,5 miljard euro).
En dat is alleen nog maar de omzet via de Alibaba-sites. Ook andere e-commercebedrijven en gewone winkels grijpen Singles Day aan om aanbiedingen te doen. Het gaat allang niet meer om producten waarmee vrijgezellen zichzelf verwennen. Het is een grote orgie van consumentisme.
Inmiddels is Singles Day groter dan Black Friday. Amerikaanse consumenten geven rond Thanksgiving zo'n zes miljard dollar uit (Black Friday en Cyber Monday). Dat bedrag heeft Alibaba woensdag al voor de lunch binnengehaald.
Wat zijn de verwachtingen voor dit jaar?
Nog groter. Alibaba heeft een speciaal crisiscentrum ingericht om alle orders te kunnen verwerken. Er worden via de Alibaba-platformen Tmall en Taobao in totaal zes miljoen verschillende aanbiedingen gedaan.
Voor donderdag staat een leger bezorgers klaar om de naar verwachting 760 miljoen bestellingen door heel China uit te leveren: 1,7 miljoen koeriers en 400.000 bestelwagens.
Wacht even. Gooit de groeivertraging van de Chinese economie geen roet in het eten?
De Chinese economie groeit inderdaad niet meer zo snel als de afgelopen jaren, al is die groei altijd nog hoger dan in de meeste westerse landen. Maar dat merken gewone Chinezen (nog) niet in hun portemonnee. De lonen stijgen nog steeds en steeds meer Chinezen horen bij de relatief welvarende middenklasse die iets te spenderen heeft.
En trouwens, ook als het economisch tegenzit haalt niemand zijn neus op voor een goede aanbieding. En hoe meer je koopt, hoe hoger je korting. Dus je bent een dief van je eigen portemonnee als je woensdag niet toeslaat.
Merken we in Nederland nog iets van Singles Day?
In principe is Singles Day gericht op de Chinese consument. Wie het Mandarijn beheerst kan een poging doen zijn slag online te slaan, al krijg je dan waarschijnlijk wel gedoe met de bezorgkosten.
Maar naarmate Chinese internetwinkels internationaler worden is het natuurlijk een kwestie van tijd voordat Singles Day een wereldwijd fenomeen wordt. Volgens de belangenorganisatie van webwinkels Thuiswinkel.org kopen Nederlandse consumenten dit jaar al voor honderd miljoen euro per jaar op engelstalige webwinkels in China.
Gerelateerde onderwerpen:
Vier op de tien onlineproducten zijn goedkope troepIn China zijn nu 648 miljoen mensen online
Sterke groei Alibaba op thuismarkt