Singles Day verpulvert alle records
Zes miljoen Singles Day-aanbiedingen waren nog maar een paar minuten beschikbaar toen de mijlpaal van 10 miljard yuan omzet (1,5 miljard euro) werd bereikt. In totaal hebben Alibaba-klanten woensdag voor 91,2 miljard yuan aan bestellingen gedaan (13,6 miljard euro).
Ter gelegenheid van Singles Day had China's grootste internetbedrijf Alibaba woensdag een groot feest georganiseerd in het Olympisch Park in Beijing, dat rechtstreeks op televisie werd uitgezonden. Daar werd na 12 minuten en 28 seconden nadat om middernacht de Singles Day-aanbiedingen beschikbaar kwamen al de mijlpaal van 10 miljard yuan omzet genoteerd.
De binnenlandse consumptie is een belangrijke pijler onder het economisch beleid van de Chinese regering, dus het was helemaal niet gek dat Alibaba-topman Jack Ma een persoonlijk telefoontje van premier Li Keqiang ontving om hem succes te wensen. Consumentisme is in de Volksrepubliek tegenwoordig staatsbelang.
Ultieme vrijgezel
Alibaba had een gelikte show opgezet, die werd afgetrapt door de ultieme vrijgezel James Bond (Daniel Craig). Later volgde een videoboodschap van de Amerikaanse acteur Kevin Spacey in zijn rol als de Amerikaanse president Frank Underwood uit de ook in China populaire tv-serie House of Cards. We moeten niet verbaasd zijn als we in de komende jaren nog eens de echte president de Chinezen een Happy Singles Day zien wensen.
Om half een Chinese tijd sneuvelde een nieuw record: rond die tijd hadden de internetplatforms van Alibaba 57,1 miljard yuan (8,5 miljard euro) omgezet. Dat is het bedrag dat Chinese koopjesjagers vorig jaar gedurende de hele Singels Day hadden uitgegeven.
Rollende yuans
Hoewel Alibaba guanggun jie als dé shoppingdag van het jaar heeft geïntroduceerd, is het zeker niet het enige bedrijf dat op 11-11 met aanbiedingen Chinese consumenten probeert te verleiden. Maar anders dan winkels en warenhuizen, kan de onlinegigant tot op de seconde nauwkeurig alle bestellingen volgen en de uitbundig rollende yuans optellen.
Singles Day was vorig jaar al uitgegroeid tot het grootste koopfestival ter wereld, groter in omzet dan de Amerikaanse Black Friday en Cyber Monday samen. Kort na middernacht meldde Alibaba dat het woensdag 91,2 miljard yuan (13,6 miljard euro) heeft omgezet. De Chinezen hebben daarmee op één dag net zoveel bij Alibaba gekocht, als het totale bruto nationaal product van een land als Tsjaad. Premier Li kan tevreden zijn.
Gerelateerde personen:
Li KeqiangJack Ma
Gerelateerde onderwerpen:
Vijf vragen over Singles DayVier op de tien onlineproducten zijn goedkope troep
Sterke groei Alibaba op thuismarkt