Broodje Blogaap: China in het nieuws week 50
Andere verhalen in de media over China waren deze week: de firma's list & bedrog.
China kent geen moraal als het gaat om intellectueel eigendom. Het kopiëren van producten is er schering en inslag. Gespecialiseerde bureaus springen daar op in door valse merkproducten op de Chinese markt op te sporen.
Maar deze week bleek dat die ook geen moraal kennen. Het opsporen van namaak in een groot land als China is namelijk best wel veel werk. Wang Yunming, een privé-detective die zich door westerse fabrikanten liet inhuren, gaf Chinese fabrikanten de opdracht om de producten van zijn werkgevers na te maken.
Het kostte hem natuurlijk geen enkele moeite om deze partijen op te sporen en vervolgens te vernietigen. Op die manier streek bij bonus na bonus op van zijn tevreden opdrachtgevers.
Associated Press die over de zaak bericht noemt geen namen en rugnummers. Alleen dat een van Wangs opdrachtgevers 'een van 's werelds grootste producenten van consumentenproducten' is, die een 'bekende anti-roosshampoo' op de markt brengt. Met zoveel aanwijzingen kun je de naam Proctor & Gamble net zo goed gewoon noemen.
Het Chinese bioscoopbezoek groeit als kool. Dat is op zichzelf goed nieuws, ware het niet dat het sommige mensen bij het staatsbureau voor pers, film, radio en tv -beter bekend als het censuurbureau- een doorn in het oog is dat Hollywood-films het zo goed doen bij het Chinese publiek.
En zie: dit jaar is er opeens een Chinese blockbuster die als we de cijfers mogen geloven meer mensen naar de bioscoop heeft getrokken dan welke film dan ook: Monster Hunt.
Het was nota bene staatsomroep CCTV die als eerste de bezoekcijfers in twijfel trok. Het was verslaggevers opgevallen dat er zo weinig mensen in de zaal zaten bij deze vermeende kaskraker.
Producent Edko zocht vervolgens de vlucht naar voren en verklaarde dat het 40 miljoen kaartjes ter beschikking had gesteld voor kinderen, modelarbeiders en gehandicapten. Vervolgens verweet Edko het bioscooppersoneel dat het te weinig had gedaan om deze groepen daadwerkelijk de bioscoop in te krijgen.
We zullen het nooit weten, maar ga er maar vanuit dat het bedrog groter is dan Edko vrijwillig toegeeft. Het schijnt helemaal geen slechte film te zijn. Het is mijn genre niet, maar filmsite IMDB geeft Monster Hunt een solide 6,3 punten op een schaal van tien. Bekijk de trailer hier.
Eerder dit jaar was er ook al gedoe over een andere Chinese film die verrassend goed bij het publiek in de smaak leek te vallen. De patriotistische film Offensief van de Honderd Regimenten leek in september ook al records te breken. De distributeur beloofde een bonus van 100 procent op ieder verkocht kaartje. Dat viel in de smaak bij veel bioscoopcomplexen: ze sloegen op de kassa alleen nog maar Offensief van de Honderd Regimenten aan, ongeacht welke film de bezoekers werkelijk gingen bekijken.
Waar hadden Chinezen het deze week over op internet? Over de enorme smog boven Centraal- en Oost-China natuurlijk. En China zou China niet zijn als er niet iemand was die een slaatje uit de luchtvervuiling probeerde te slaan.
De douane in Shanghai nam een enorme partij nep-mondkapjes in beslag. Op de doos stond 3M, maar volgens een douanewoordvoerder was het waardeloze rommel met een filter dat nog niet eens etensgeurtjes tegenhoudt.
Bij de foto: ontmoet Yang Hong (m.) en haar dochter (r.). Zij waren in het nieuws vanwege een poging de Chinese cultuur naar de Verenigde Staten te brengen. De douane op het vliegveld van New York ontdekte laptops, horloges, sieraden en een bontjas in de koffer van de dochter.
Laat dat maar aan mammie over. De 55-jarige vrouw schreef haar telefoonnummer op een briefje en verzekerde de douanemedewerker dat hij 10.000 dollar en een horloge zou krijgen als hij de koffer door liet gaan. Toen hij daar niet op in ging, bood Yang zelfs aan met hem de koffer in te duiken. Wat zal haar dochter trots zijn geweest.
Enfin, afgelopen maandag stond Yang voor de Amerikaanse rechter wegens poging tot omkoping.
Op Twitter plaats ik regelmatig bijzondere verhalen en foto's over China: #blogaap