Starbucks wil 2.500 nieuwe filialen in China openen
De Amerikaanse keten van koffiehuizen Starbucks wil de komende vijf jaar in China jaarlijks 500 nieuwe vestigingen openen. Daardoor zal het aantal Starbucks-filialen in de Volksrepubliek meer dan verdubbelen.
Groeivertraging of niet, Starbucks heeft grote plannen in de Volksrepubliek. Tot en met 2020 moeten er 2.500 nieuwe vestigingen worden geopend. "Wij hebben vertrouwen in de Chinese economie, ondanks alle retoriek, geschreeuw en gedoe. Mensen zoeken een reden om er niet in te geloven. Maar ik sta er middenin en zie het met mijn eigen ogen. Ik geloof in verdere groei", aldus Starbuckstopman Howard Schulz dinsdag in de Wall Street Journal.
Starbucks heeft al ongeveer tweeduizend koffiehuizen in 99 Chinese steden. Daarmee is China na de Verenigde Staten (7.000 vestigingen) de belangrijkste markt voor Starbucks. De afgelopen jaren is flink geïnvesteerd in Centraal- en West-China, waar 300 nieuwe outlets openden. Ook wordt er dit jaar gestart met een internetwinkel op Tmall.
Koffieprijs
Twee jaar geleden lag Starbucks onder vuur in de publieke opinie vanwege de hoge prijzen die aan de Chinese consument worden gerekend. Staatstelevisiezender CCTV berekende toen dat een medium coffee latte bij Starbucks in Beijing 27 yuan (3,24 euro) kost, terwijl een consument in Chicago voor dezelfde bestelling 2,16 euro moet aftikken.
Gerelateerde onderwerpen:
Centrale bank: 6,8 procent economische groei in 2016Starbucks onder vuur in China vanwege hoge prijs
Directe buitenlandse investeringen in China in de lift