Kijktip: China op het filmfestival in Rotterdam 2016
Donderdag gaat het Internationaal Film Festival Rotterdam van start. Er is een ruim aanbod films en documentaires uit Azië. Elf tips voor de Chinaliefhebbers.
The Assasin: Martial-artsfilm van de Taiwanese regisseur Hou Hsiao-hsien. Prinses uit de Tang-dynastie wordt na haar ontvoering getraind om corrupte politici te vermoorden. Als een van haar opdrachten mislukt, krijgt ze de onmogelijke taak om de neef te doden van wie ze vroeger hield, inmiddels een geducht militair aanvoerder. Veel mooi in beeld gebrachte zwaardgevechten voor de aficionados van dit genre.
(vrijdag 29 januari, maandag 1 en zaterdag 6 februari)
Harbour City: Korte, zwijgende film van Simon Liu die het hyperactieve leven in de metropool Hong Kong verbeeldt. Voornamelijk op de vismarkt geschoten.
(zaterdag 30 en zondag 31 januari)
Kaili Blues: In deze dromerige film van Bi Gan gesitueerd in het subtropische zuidwesten van China gaat een ernstig zieke plattelandsdokter op reis om een verdwenen neefje te zoeken.
Als de dokter in het mystieke plaatsje Dangmai belandt, vloeien heden, verleden en toekomst volledig in elkaar over, alsof hij in een dagdroom van zijn eigen herinneringen leeft. Bi Gan is zelf geboren en getogen in Kaili, een belangrijke plaats voor de Miao, een etnische minderheid in China.
(vrijdag 29, zaterdag 30 januari, woensdag 3 en zaterdag 6 februari)
Le Moulin: Poezië, literatuur, schilderkunst, oude filmfragmenten en nagespeelde scenes komen samen in dit bijzonder vormgegeven filmessay van de Taiwanese regisseur Huang Ya-li. Le Moulin was een Taiwanees dichterscollectief uit de jaren dertig. Ze kwamen op tegen de culturele superioriteit van de Japanse bezetter.
(vrijdag 29 januari, donderdag 4 en vrijdag 5 februari)
Mountains May Depart: Regisseur Jia Zhangke (A Touch of Sin) is terug. In deze film stelt hij opnieuw de vraag wat China’s snelle economische expansie voor de onderlinge relaties van de Chinezen betekent. De film volgt leven en liefde van Shen Toa, een dansinstructrice die haar toekomst denkt veilig te stellen door met een rijke ondernemer te trouwen. Haar bekoelde verhouding met hun zoon Dollar, die in Australië woont en en nauwelijks nog Chinees spreekt, illustreert het verdwijnen van hechte onderlinge relaties.
(zondag 31 januari, dinsdag 2, donderdag 4 en zaterdag 6 februari)
Night and Fog in Zona: De Zuidkoreaanse filmmaker Jung Sung-il volgde zijn held, de Chinese documentairemaker Wang Bing (Tie Xi Qu; West of the Tracks). De twee praten over films en de rol van tijd. Het levert een vier uur durende film op met lange scenes; net als de meester het zou doen.
(vrijdag 29 en zaterdag 30 januari, dinsdag 2 februari)
Nothing Stranger: korte film van Spanjaard Pedro Collantes over Ling, die terug gaat naar de plek waar haar jeugdvriendin Mei omkwam. Samen met Mei’s zusje bezoekt Ling voor het eerst de plek des onheils. Onderweg bespreken ze hun liefdeslevens, de visser die op traditionele wijze vissen uit het meer vangt en Lings levensechte en mysterieuze droom over Mei.
(zaterdag 30 januari en maandag 1 februari)
Of Shadows: Aandoenlijk portret van een rondreizend theatergezelschap in het noordwesten van China, waar de eeuwenoude kunst van het schimmenspel levend wordt gehouden. Gemakkelijk gaat dat echter niet: veel jongeren zijn niet meer geïnteresseerd in het klassieke poppen-theater. De in Canada woonachtige documentairemaakster Yi Cui volgde de muzikanten en poppenspelers gedurende hun voorbereidingen op het belangrijkste theater- en folklorefestival van het jaar. Film over eeuwenoude rurale verhalende traditie en het moderne stadse idee van cultureel erfgoed dat bewaard moet blijven.
(vrijdag 29, zaterdag 30, zondag 31 januari en zaterdag 6 februari)
Paths of the Soul: Sobere film van Zhang Yang over de bedevaartstocht van twee inwoners van een Tibetaans bergdorp die besluiten een pelgrimstocht naar de heilige stad Lhasa te ondernemen. Anderen sluiten zich aan bij de maandenlange tocht door weer en wind van zo’n 2000 kilometer. Zhang werkte zonder script en met niet-professionele acteurs, waardoor de grenzen tussen speelfilm en documentaire vervagen. Tibetaans gesproken.
(dinsdag 2, woensdag 3, donderdag 4 en zaterdag 6 februari)
A Sunny Day: Ontroerende, korte film van Ying Liang over de paraplu-protesten in Hong Kong. Een vrouw wil zich aansluiten bij de demonstraties, maar bezoekt eerst haar vader, die ze al een tijdje niet heeft gezien. Kantonees gesproken.
(maandag 1, dinsdag 2 en vrijdag 5 februari)
Where Are You Going: Hedendaags Hongkong, gezien door een voorruit. Roadmovie van filmmaker Yang Zhengfan over dromen en illusies van een beter bestaan in de grote stad.
(dinsdag 2, woensdag 3 en donderdag 4 februari)
Het IFFR biedt ook dit jaar weer vele films uit de hele wereld, onder meer 88 films uit Azië. Meer lezen en kaarten bestellen kan op de website van het festival.
Gerelateerde onderwerpen:
Wanda neemt meerderheidsbelang in filmstudio VSWarner Brothers gaat Chinese speelfilms maken
Hollywoodfilms in trek bij Chinese bioscoopbezoeker