Chinese luchthavens kampioen vertragingen
De luchthavens van Beijing en Shanghai scoren slecht op punctualiteit. Bovendien vallen veel vertragingen in de categorie excessief.
Slechts 18,3 procent van alle vluchten vanaf Beijing Capital International Airport in de maand juni vertrokken op tijd. En 42,02 procent van alle vluchten vertrok 45 minuten of meer te laat. Die mensen hebben nog geluk, want 5 procent van alle vluchten werd geannuleerd.
Het vliegveld staat daarmee roemloos onderaan op een lijst van 35 grote internationale vliegvelden, samengesteld door FlightStats.
Op de voorlaatste plek staat Shanghai Pudong International Airport. Daar vertrekt slechts 28,72 procent van alle vluchten op tijd. Meer dan een derde (34,22 procent) van alle vluchten kiest het luchtruim met 45 minuten of meer vertraging.
Groeistuipen en te weinig ruimte in de lucht
Gezien de performance van de Chinese luchthavens zal het geen verbazing wekken dat China's luchtvaartmaatschappijen het slechtst scoren op punctualiteit. China United Airlines bungelt onderaan de lijst; ongeveer een kwart van alle vluchten vertrekt op tijd. Ook luchtvaartmaatschappijen en vliegvelden in de regio met veel verkeer op China scoren relatief laag in de ranglijst.
Het rapport geeft geen verklaring voor de matige prestaties van de Chinese luchtvaart. Maar volgens experts heeft de Chinese luchtvaartindustrie moeite om de enorme groei van de sector bij te houden. Bovendien moet een groeiend aantal vliegtuigen zich door binnenlandse corridors persen; 80 procent van het Chinese luchtruim is voorbehouden aan de luchtmacht.
Drie dagen vertraging
De Chinese luchtvaart staat bekend om zijn vertragingen. Een vlucht van United Airlines van Shanghai naar Newark had vorig jaar een vertraging van drie dagen. Dat is natuurlijk een uitzonderingsgeval, maar passagiers moeten soms uren wachten. Vaak in de terminal, maar soms nadat al is ingestapt. Soms worden passagiers onwel als het toestel in de brandende zon staat te wachten.
Vorig jaar liet de Chinese luchtvaartautoriteit een bericht uitgaan, dat luchtvaartmaatschapijen en vliegvelden boze passagiers beter onder controle moeten houden. Zij luchten hun woede niet altijd verbaal, maar slaan soms computers kort en klein of lopen platforms of zelfs startbanen op. Met meer vertragingen tot gevolg....
UPDATE - De Chinese luchtvaartdienst CAAC wil vertragingen gaan beboeten. Als een vlucht meer dan vier uur vertraging heeft wegens vermijdbare redenen, kan een luchtvaartmaatschappij zijn tijdslot zelfs verliezen.