Wanda Group hoofdsponsor FIFA
Het Chinese concern Wanda Group heeft zich tot 2030 als sponsor verbonden aan wereldvoetbalbond FIFA. Financiële details zijn niet bekend gemaakt, maar aangenomen wordt dat het om de grootste sponsorovereenkomst tot nu toe gaat.
Wanda Group tekende donderdag een contract waarmee het één van FIFA's zes hoofdsponsors wordt. De andere vijf zijn Coca Cola, Gazprom, Adidas, Visa en Hyundai. Wanda mag zijn naam verbinden aan alle FIFA-competities tot en met het wereldkampioenschap voetbal in 2030.
Het bedrijf van China's rijkste man Wang Jianlin (foto) is niet de eerste Chinese sponsor van de wereldvoetbalbond. Yingli Solar, producent van zonnecellen, was al sponsor van de WK's in 2010 en 2014. Dit was echter een veel minder omvangrijke sponsorovereenkomst.
Vastgoed en entertainment
Wanda group is groot geworden met de ontwikkeling van onroerend goed. Vrijwel iedere grote Chinese stad heeft wel een Wanda Plaza met winkels, bioscopen en hotels. De afgelopen jaren richt het bedrijf zich meer op de entertainment-industrie. Tot het concern behoort InFront Media, dat de uitzendrechten van de WK's van 2018 en 2022 verkreeg voor 26 Aziatische landen.
Wanda is bovendien sponsor van de Chinese voetbalbond en kocht vorig jaar voor 45 miljoen euro een belang van 20 procent in de Spaanse landskampioen Atlético Madrid.
Gerelateerde personen:
Wang JianlinGerelateerde onderwerpen:
Wanda neemt meerderheidsbelang in filmstudio VSVastgoedmiljardair koopt zich in bij Atletico Madrid
Chinese voetbal in twintig jaar naar de top