Wielercircus strijkt neer in China
Terwijl wereldwijd wielerliefhebbers de Tour de France volgen, rijdt een deel van het profpeleton momenteel door China. Begin juli wordt de Ronde van het Qinghaimeer gereden.
De namen zeggen ons misschien niet zoveel, maar het parcours is zonder meer indrukwekkend. Zondag werd de achtste etappe gereden; 201 kilometer van Qilian naar Zhangye. Onderweg moesten twee serieuze cols worden genomen; één van de derde categorie (3.449 meter) en één van de buitencategorie (3.869 meter).
De achtste etappe werd door de Italiaan Sacha Modolo op zijn naam geschreven. De Iraniër Pourseyedigolakhour Mirsamad van Iran`s Tabriz Petrochemical Team (TPT) rijdt in de gele leiderstrui en bezit ook de bolletjes- en blauwe trui. De laatste trui is voor de beste Aziatische renner in het klassement.
Staking in het peloton
Afgelopen woensdag stapte het peloton af vanwege de barre omstandigheden. De etappe van 203 kilometer van Tianjun naar Xihaizhen op een gemiddelde hoogte van 3.200 meter boven zeeniveau werd geteisterd door koude en aanhoudende regen. De organisatie peinsde er niet over de etappe te annuleren en uiteindelijk stapten de renners maar weer op.
De Ronde van het Qinghaimeer wordt al twaalf jaar verreden rond het blauwe meer, China's grootste meer in de provincie Qinghai. Terwijl de toppers in Frankrijk koersen, rijden de mindere goden van het profpeleton en Aziatische profs twee weken in China. Soms rijden er ook Nederlanders mee. Dit jaar doet Floris Goesinnen van Drapac Cycling Team mee. De ronde werd in 2006 gewonnen door Maarten Tjallingii.
One million bicycles lalala
Bij China denken we al gauw aan fietsen. Maar hoewel de fiets zeker voor sommigen nog altijd een onmisbaar vervoermiddel is, zijn er allang geen million bicycles in Beijng meer; wel meer dan een miljoen auto's.
Fietsen wordt door een moderne Chinees al snel geassocieerd met ouderwets en armoedig. Als je jezelf eindelijk een auto kunt veroorloven, waarom zou je dan nog hard op een fiets gaan rijden? Wielersport kan zich dan ook niet in een brede belangstelling verheugen. Fietsen is in de miljoenensteden eerder gevaarlijk, want in de Chinese verkeersjungle geldt het recht van de sterkste. Vrachtwagenchauffeurs en automoblisten houden geen rekening met fietsers (ook niet met voetgangers overigens).