Thailand heeft Chinees geld niet meer nodig
Thailand ziet af van een Chinese lening voor de aanleg van een nieuwe spoorlijn. De Thaise regering is ontstemd over de voorwaarden die de grote buurman stelt.
Thailand legt zelf het geld op tafel voor een 250 kilometer lange spoorverbinding tussen Bangkok en Nakhon Ratchasima, een provinciale hoofdstad in het noordoosten. Er is naar schatting vijf miljard dollar met de aanleg gemoeid. De bouw moet eind 2016 beginnen.
Minister van transport Arkhom Termpittayapaisith liet vrijdag weten dat hij afziet van Chinese financiering omdat de rente die China in rekening wil brengen te hoog is. Volgens Thailand is een lagere vergoeding gerechtvaaardigd gezien het feit dat het om een overeenkomst tussen twee staten gaat, waardoor de risico's op wanbetaling klein zijn. Bovendien had hij op een vriendenprijs gerekend 'gezien de relaties tussen China en Thailand'.
Bondgenoot
Het besluit tot de aanleg van de lijn werd in 2014 met veel bombarie aangekondigd. Maar het enthousiasme voor de nieuwe spoorlijn is in Thailand op aan het drogen. Eerder werd al besloten af te zien van een hogesnelheidslijn en alleen een spoorverbinding voor normale sneltreinen aan te leggen. Desondanks wordt nog steeds onderhandeld over de aanneemsom. Helemaal onder de overeenkomst kan Thailand ook niet uit, die voorziet in de aanleg door Chinese aannemers en de koop van Chinees spoorwegmaterieel.
Op enige flexibiliteit van Chinese kant was in Bangkok wel gerekend, al was het maar omdat China in Thailand een belangrijke bondgenoot ziet nu de spanningen in de Zuidchinese-Zee steeds verder oplopen. De nieuwe spoorlijn maakt deel uit van een veel groter ambiteus project dat voorziet in een railverbinding van Kunming naar Singapore. Op Thais grondgebied moet daarvoor 873 kilometer rail worden aangelegd tussen havenstad Laem Chabang en de grens met Laos.
Gerelateerde onderwerpen:
China klaar voor spoortunnel met TaiwanAsean-landen willen dialoog met China
Opnieuw Chinees verdwenen in Thailand