Alibaba opent kantoor in Nederland
Internetgigant Alibaba gaat ondernemers in de Benelux helpen om de Chinese markt te veroveren. Het verkoopkantoor in Amsterdam zal worden geleid door oud-topman Roland Palmer van Blokker.
Na de opening van kantoren in Duitsland, Engeland, Frankrijk en Italië krijgt nu ook de Benelux een verkoopkantoor van Alibaba. Vanuit Amsterdam moeten grote en kleine ondernemingen worden geholpen actief te worden op Alibaba's internetmarktplaatsen. Volgens het Chinese internetconcern bestaat er onder de 500 miljoen Chinezen in de middenklasse een toenemende belangstelling voor Europese producten.
Alibaba ziet voor Nederlandse bedrijven vooral kansen op het gebied van voeding, luxe goederen en artikelen voor kinderen. ‘Vanuit het nieuwe kantoor in Amsterdam zal Alibaba Group helpen bij het benoemen van interessante producten voor de Chinese markt, het aanbieden van deze producten op handelswebsites van Alibaba, het logistieke proces en het faciliteren van online transacties voor de Chinese consumentenmarkt en Chinese toeristen', aldus het persbericht dat woensdag werd verspreid.
Online warenhuis
Het Amsterdamse kantoor zal worden geleid door Roland Palmer, die ook toetreedt tot de directie van Alibaba Europe. Palmer verliet de Blokker Holding vorig jaar na een interne machtsstrijd. Hij wordt ook verantwoordelijk voor de promotie van AliExpress, de website die kopers in het buitenland en Chinese aanbieders aan elkaar koppelt.
Veel Nederlandse bedrijven zijn al actief op Tmall, de business-to-consumer website van Alibaba. Tmall is in feite een online warenhuis, voor de Chinese consument, waarin buitenlandse merken een plekje kopen.
Groot, groter, grootst
Alibaba is in 1999 opgericht door charismatische Jack Ma en Joseph Tsai. Het bedrijf heeft verschillende grote e-commerceplatformen: Taobao (c-to-c, vergelijkbaar met eBay en Marktplaats), Alibaba (b-to-b, een marktplaats voor bedrijven) en Tmall (b-to-c, een online warenhuis, waarin binnen- en buitenlandse merken hun producten aanbieden). Daarnaast biedt het concern Chinese consumenten een waaier van aanvullende diensten aan.
In oktober 2014 ging Alibaba naar de beurs in New York en haalde toen 25 miljard dollar bij beleggers op; de grootste beursintroductie aller tijden.
Gerelateerde personen:
Jack MaGerelateerde onderwerpen:
Alibaba koopt krantenconcern Hong KongSterke groei Alibaba op thuismarkt
Spectaculaire eerste beursdag voor Alibaba