Apple steekt miljard in Chinese taxi-app
De Amerikaanse techgigant Apple neemt een belang in de populaire taxi-app Didi Chuxing. Apple verwacht dat de investering goed geld oplevert, maar is vooral geïnteresseerd in strategische voordelen.
De investering werd donderdag bekend gemaakt door Apple-topman Tim Cook die later deze maand een bezoek aan China brengt. Voor het belang wordt één miljard dollar neergelegd; de een na grootste investering van Apple in een andere onderneming.
Cook verwacht dat Apple op termijn zijn geld dubbel en dwars terugverdient. Analisten hebben de waarde van Didi Chuxing eerder dit jaar op 25 miljard dollar geschat, mocht het bedrijf naar de beurs worden gebracht. Cook gaf tegenover Reuters aan dat er meer overwegingen zijn: "We doen deze investering om een aantal strategische redenen, zoals de kans om meer te leren over bepaalde segmenten van de Chinese markt."
Marktleider
Didi Chuxing is de populairste taxi-app in China, naar eigen zeggen met een marktaandeel van 87 procent. Taxichauffeurs in 400 Chinese steden bieden ritten via Didi Chuxing aan. Zo'n 300 miljoen klanten hebben de app gedownload en dagelijks zouden er 11 miljoen taxiritten mee worden besteld. Daarmee is Didi Chuxing in China veel populairder dan concurrent Uber, die momenteel een miljard dollar per jaar toelegt op het op eigen kracht veroveren van de Chinese markt.
De meeste Chinese steden kennen geen taxicentrale om ritten te bestellen. Hoezeer de komst van taxi-apps deze branche in korte tijd heeft veranderd, blijkt op drukke momenten als in Beijing of Shanghai vrijwel geen vrije taxi meer is aan te houden. De meeste chauffeurs zijn op weg naar een klant die digitaal heeft geboekt. Met de taxi-app is te zien welke vrije taxi's in de buurt zijn, kan een taxi worden geboekt en desgewenst na afloop digitaal worden afgerekend.
Problemen en kansen
Met de investering krijgt Apple zakelijke banden met twee andere Chinese internetgiganten; ook Tencent en Alibaba zijn aandeelhouder in Didi Chuxing. Apple's hardware is populair in China, zoals de iPhone en de iPad. China is na de Verenigde Staten Apple's belangrijkste markt, al is de sterke groei eruit. Op het gebied van internetdiensten loopt het bedrijf in China tegen problemen aan. Vorige maand sloot het zijn online boek- en videowinkels, vanwege problemen met de strenge Chinese regelgeving.
Analisten denken dat Apple ook mogelijkheden ziet om in de toekomst zijn zelfrijdende auto aan taxidiensten te koppelen. Apple werkt onder meer met Tesla aan de ontwikkeling van elektrische auto's zonder chauffeur. Als dat zo is zal Didi Chuxing ook op andere markten dan China actief worden.
Gerelateerde onderwerpen:
Leger ziet veiligheidsrisico in taxi-appChinese internetgigant neemt aandeel in Uber
Sterke groei Alibaba op thuismarkt