700 Verkeersdoden per dag in China
Jaarlijks komen in China 260.000 personen in het verkeer om het leven, blijkt uit berekeningen van de wereldgezondheidsorganisatie WHO. De snelle opmars van elektrische scooters baart de onderzoekers zorgen.
Zes op de tien dodelijke slachtoffers zijn zwakkere verkeersdeelnemers, zoals voetgangers, fietsers en scooter- en motorrijders. Dat blijkt uit nieuwe onderzoeksgegevens van de WHO, die het totaal aantal dodelijke verkeersslachtoffers op 260.000 berekent. Dat is ruim vier keer zoveel als er volgens het Chinese statistiekbureau jaarlijks aan verkeersdoden valt.
Volgens de onderzoekers vormen elektrische scooters een toenemend probleem voor de verkeersveiligheid. Die zijn volgens de Chinese verkeersregels gelijkgesteld aan fietsen, waardoor er geen snelheidslimiet geldt. De verkoop van elektrische scooters zit in China in de lift vanwege de groei van pakket- en maaltijdbezorgers.
Sluipmoordenaar
Het Chinese ministerie van transport dubt al langer over de vraag hoe het elektrische scooters moet categoriseren: als fiets of als voertuig? In het laatste geval gelden strengere regels. Ook opent dat de weg voor registratie van de eigenaren, waardoor verkeersovertreders en bestuurders die doorrijden na een ongeval eenvoudiger zijn op te sporen.
De stad Shenzhen heeft elektrische scooters al verboden en in Beijing worden ze van bepaalde drukke wegen geweerd. De scooters worden in China ook wel de 'stille moordenaars' genoemd.
Gerelateerde onderwerpen:
Beijing overweegt verkeer te halverenMeer dan twintig doden bij busongeval
Miraculeuze geboorte na fataal ongeval