Broodje Blogaap: China in het nieuws week 21
Andere verhalen in de media over China waren deze week: een overijverige agent, boetes aan de lopende band en de emoties van een single vrouw.
China is iedere week goed voor een paar bijzondere verhalen. Ik had deze week zeker iets willen schrijven over 5000 jaar oud bier en een revolutionair plan voor een bus die boven het verkeer rijdt... Maar ik kom er gewoon niet aan toe.
Wel wil ik het hebben over Yu Weiyuan, tot voor kort politieman in Lanzhou. Hij is deze week door een rechtbank tot twee jaar celstraf veroordeeld wegens meineed. Yu had namelijk twee aangehouden drugsverslaafden overgehaald om een valse bekentenis af te leggen wegens handel in verdovende middelen en diefstal.
Daarvoor zouden ze waarschijnlijk een relatief lage celstraf krijgen, terwijl ze anders voor onbepaalde tijd naar een afkickkliniek zouden worden gestuurd. Yu op zijn beurt had zijn target opgeloste misdrijven nog niet gehaald. Op deze manier was iedereen geholpen.
Helaas voor Yu kwam het bedrog aan het licht toen de openbaar aanklager de diefstalzaak naar de politie terugstuurde met het verzoek aanvullend bewijsmateriaal te verzamelen. En nu is het dus Yu die moet brommen.
En dan de vijf slimmeriken die in de metro van Shanghai een bijverdienste dachten te hebben gevonden. Verkleed als beveiligingsbeambten deelden ze boetes uit aan reizigers die op de roltrap mobiel stonden te bellen.
De boetes waren laag genoeg om niet al te veel discussie uit te lokken (10 yuan, ongeveer 1,40 euro). Om hun optreden enige authenticiteit te geven hadden de mannen een bonnenboekje laten maken met de naam van de metromaatschappij erop. Dat zag er weliswaar niet zo heel officieel uit, maar ze beschikten wel over een mooie stempel.
Dat kon natuurlijk niet lang goed gaan. Een paar uur nadat ze aan het bekeuren waren geslagen, werden ze gearresteerd. Onbekend is hoeveel mensen ten onrechte een boete hebben betaald.
En waar hadden Chinezen het deze week over op het internet? Na Beijing heeft nu ook Shanghai zijn sekstape. En net zoals bij de Uniqlo-tape lopen censors al dagen achter de feiten aan om het filmpje weer van het internet te verwijderen.
Porno is verboden in China en er is een groot aanbod van beeldmateriaal van sexy dames die suggestieve dingen doen. Maar twee gewone Chinezen die filmen hoe ze het met elkaar doen, dat heeft nog steeds een hoog oh la la-gehalte.
Ondertussen laait in China de discussie op of het filmpje een publiciteitsstunt is. Het is inderdaad opvallend hoe de man die met zijn mobieltje filmt meer oog lijkt te hebben voor het uitzicht vanuit de hotelkamer dan voor de dame voor zich. Maar aan de andere kant: de skyline van Shanghai verveelt nooit en is iedere keer weer opwindend mooi.
Veel interessanter is de discussie die is ontbrand over de opmerkingen van Wang Weixing over de nieuwe president van Taiwan. In een commentaar dat werd verspreid door staatspersbureau Xinhua schrijft de hoge militair dat Tsai Ing-wen als alleenstaande vrouw is geneigd tot instabiliteit. Ze mist de liefde van een man, de zorg voor kinderen en tja, daar worden vrouwen volgens Wang nou eenmaal 'emotioneel, persoonlijk en extreem' van.
Er is de afgelopen dagen in China veel gezegd over Taiwans nieuwe president, maar dit schoot veel Chinese internetgebruikers in het verkeerde keelgat. Xinhua wist dan ook niet hoe snel ze het commentaar weer moest verwijderen.
Tsai heeft ondertussen laten weten dat haar twee katten in de ambtswoning gezelschap krijgen van drie gepensioneerde hulphonden. De nieuwe president mag dan single zijn, ze is zeker niet alleen.
Bij de foto: Het wasmiddelmerk Qiaobi is in opspraak gekomen vanwege een commercial. De reclamespot toont een zwarte man, zijn kleding en gezicht onder de vlekken. Een Chinese vrouw stopt wasmiddel in zijn mond, propt hem in de wasmachine en na de wasbeurt komt er een frisse Chinese jongeman te voorschijn. Qiaobi is zich van geen kwaad bewust en zegt dat het pas is gaan nadenken over stereotypering nadat het van racisme werd beschuldigd. Dat de pr-afdeling van Qiaobi zich niet van de domme houdt, moge blijken uit het feit dat de commercial al ruim een maand zonder problemen op de Chinese televisie en in bioscopen wordt vertoond, voordat twee Amerikanen er aanstoot aan namen en de zaak in de publiciteit brachten.
Op Twitter publiceer ik regelmatig bijzondere verhalen en foto's uit China: #blogaap