China gaat extra investeren in spoorwegnet
De Chinese spoorwegen gaan de komende jaren hun netwerk met 24 procent uitbreiden. Daarvoor moet geld op de kapitaalmarkt worden geleend, maar de vraag is of dat kan worden terugbetaald.
In 2020 moet het Chinese spoornetwerk van 121.000 kilometer nu tot 150.000 kilometer zijn uitgebreid (+24 procent). Trajecten waarop met hogesnelheidstreinen kan worden gereden moet de komende vijf jaar uitgroeien tot 30.000 kilometer, tegen 19.000 kilometer nu (+58 procent). Dat staat in het nationale spoorwegplan dat woensdag door de nationale ontwikkelings- en hervormingscommissie werd gepubliceerd.
Ook daarna gaat China door met het aanleggen van rails. In 2025 moet het spoorwegnet 175.000 kilometer omvatten, waarvan 30.000 hogesnelheidslijn. Met name in Centraal- en West-China zien de planners nog ruimte voor nieuwe spoorverbindingen.
Kapitaalmarkt
Vorig jaar investeerden de staatsspoorwegen bijna 824 miljard yuan (115 miljard euro) om 9.531 kilometer spoor aan te leggen, waarvan 3.306 geschikt voor hogesnelheidstreinen. Ook dit jaar wordt naar schatting 800 miljard yuan (112 miljard euro) in nieuwe spoorlijnen gestoken.
Volgens de planners worden de spoorwegen aangemoedigd om het benodigde geld voor nieuwe investeringen op de kapitaalmarkt te lenen. De vraag is of investeerders daar happig op zijn. De staatsspoorwegen maakten in mei een jaarverlies van 8,3 miljard yuan bekend (ruim 1,1 miljard euro). Deze week werd bekend dat de meeste Chinese hogesnelheidslijnen verliesgevend zijn. Alleen de verbinding tussen Beijing en Shanghai schrijft zwarte cijfers. Maar die is dan ook extreem winstgevend: 6,6 miljard yuan in 2015 (ruim 900 miljoen euro).
Gerelateerde onderwerpen:
Chinese hogesnelheidstrein in VS op zijspoor geraaktChina bouwt 200 nieuwe kleine vliegvelden
Hogesnelheidstreinen gaan ook 's nachts rijden