Primeur: communistische partij maakt tv-reclame
Voor het eerst in zijn 95-jarige bestaan heeft de communistische partij van China twee televisiecommercials gemaakt. De reclamespotjes passen in het streven van de propaganda-afdeling de Chinese burger op een moderne manier te benaderen.
In opdracht van de partij heeft staatstelevisie-zender CCTV twee spotjes geproduceerd. In het eerste spotje 'Wie ben ik?' zijn zes gewone partijleden te zien, zoals een lerares die als laatste het licht in de school uitdoet, een agent die in de stromende regen het verkeer regelt en een chirurg die zo uitgeput is dat hij na zijn laatste operatie in slaap valt. De spot eindigt onder stemmige pianoklanken met de kreet: "Ik ben de communistische partij. Ik zal er altijd voor je zijn." Boodschap: de partij bestaat uit gewone, hardwerkende mensen die ervoor zorgen dat de samenleving functioneert.
Spotje twee 'Hartslag-episode' lijkt wat meer op de traditionele propaganda. We zien partijleden tegen een achtergrond van beelden die China's vooruitgang onder de partij symboliseren. "Hoe lang kan een hart kloppen?", vraagt de voice over zich af. "Zolang het vol van liefde is, kan het altijd doorgaan." Als we op het eind een veteraan en een lid van de jeugdliga zien, volgt de uitsmijter: "Eén hart, dat voor altijd voor het volk slaat." Boodschap: de partij zal voorlopig nog wel even heersen.
Aandacht
De spotjes bevatten geen call for action; kijkers worden niet opgeroepen lid te worden. Het is branding van het merk CPC. Het is voor het eerst in zijn bestaan dat de partij tv-spotjes uitzendt. Vorige maand kreeg de propaganda-afdeling intern kritiek te verduren, omdat zij er onvoldoende in zou slagen de partijboodschap 'aantrekkelijk en infectief' uit te dragen.
Het is daarom jammer dat de spotjes in eerste instantie vrijwel volledig onopgemerkt zijn gebleven. Uitzending is al een maand geleden begonnen, voorafgaand aan de 95ste verjaardag van de partij op 1 juli. Er komt nu pas aandacht voor in Chinese media, nadat de Jeugdliga ze dinsdag online heeft gedeeld. Volgens de Jeugdliga is het niet vreemd dat de spot weinig aandacht heeft gekregen, omdat steeds minder Chinezen, met name jongeren en de middenklasse, tv-kijken.
Bekijk hier 'Wie ben ik?' en 'hartslag-episode'. Meer weten over de achtergronden van deze spotjes? Luister dan het interview terug dat ik hierover gaf op Radio 1.
Gerelateerde onderwerpen:
China benoemt nieuwe internet-tsaarMediatoezichthouder wil 'totale loyaliteit' van makers
Propagandabureau werkt niet effectief genoeg