China gaat magneetzweeftreinen ontwikkelen
De Chinese treinenbouwer CRRC gaat fors investeren in magneetzweeftreinen. De snelle variant moet snelheden van 600 kilometer per uur kunnen bereiken.
China Railway Rolling Stock stopt 3,22 miljard yuan (483 miljoen euro) in het project, waarvan de Chinese overheid 433 miljoen yuan voor zijn rekening neemt (65 miljoen euro). In Qingdao wordt een vijf kilometer lange testbaan aangelegd voor magneetzweeftreinen met een topsnelheid van 600 kilometer per uur.
In Zhuzou wordt de ontwikkeling ter hand genomen van magneetzweeftreinen voor de korte afstand, die snelheden tot 200 kilometer per uur kan behalen. China wil zelf over de benodigde kennis en patenten beschikken voor magneetzweeftreintechnologie. Op termijn moet dit een hightech exportproduct worden.
Ervaring
In China ligt de oudste operationele magneetzweeftreinlijn ter wereld; de dertig kilometer lange Transrapid, gebaseerd op Duitse technologie, verbindt het zakendistrict Pudong met het internationale vliegveld van Shanghai. Dankzij een snelheid van 430 kilometer per uur kan die afstand van derig kilometer in 8 minuten worden afgelegd. Deze verbinding werd in 2002 in gebruik genomen.
In mei van dit jaar werd in China een tweede zweeftrein in gebruik genomen, die tussen het centrum en het vliegveld in Changsha (foto). In Beijing wordt gebouwd aan een magneetzweefmetro; de elf kilometer lange S1-lijn moet volgend jaar in gebruik worden genomen.
Voordelen
Magneetzweeftreinen maken gebruik van het gegeven dat magneten elkaar afstoten. Door een magnetisch veld te creëren gaat de trein 10 tot 20 centimeter boven het spoorbed zweven. Door de afwezigheid van rolweerstand (wrijving) kunnen hogere snelheden worden bereikt. De meeste hogesnelheidstreinen die rijden op rails halen maximaal 320 kilometer per uur.
Ook zijn magneetzweeftreinen relatief energiezuinig, doordat ze lichter kunnen worden uitgevoerd dan conventionele treinen en geen last hebben van de eerder genoemde rolweerstand. Wel neemt het energiegebruik bij hoge snelheden flink toe, omdat dan de luchtweerstand een rol gaat spelen. Bij snelheden boven de 550 kilometer per uur verbruiken magneetzweeftreinen meer energie dan een vliegtuig! CRRC belooft dat de nieuwe magneetzweeftreinen bij 350 kilometer per uur tien procent minder stroom gebruiken dan de huidige hogesnelheidstreinen.
Gerelateerde onderwerpen:
China gaat extra investeren in spoorwegnetChinese hogesnelheidstrein in VS op zijspoor geraakt
Hogesnelheidstreinen gaan ook 's nachts rijden