Grenzen Singles Day-gekte nog niet in zicht
Zorgen over de economische groei of niet, de Chinese consument laat de yuans rollen. Het Chinese koopfestijn dat Singles Day heet gaat vrijdag opnieuw verkooprecords breken.
Koopjesjagers die donderdag hun virtuele winkelwagentje al hadden gevuld en op 'betalen' drukte op het moment dat het kortingen begon te regenen, zorgden voor het eerste record. Zes minuten en 58 seconden na middernacht meldde Alibaba dat het voor 10 miljard yuan aan artikelen had verkocht (1,4 miljard euro). Vier jaar geleden werd die mijlpaal pas na zes uur bereikt.
Even na drie uur 's middags lokale tijd hadden de Alibaba-marktplaatsen al voor 91,2 miljard yuan verkocht (12,7 miljard euro), evenveel als vorig jaar gedurende de hele Singles Day. Als de verkopen in dit tempo doorgaan kopen Chinese consumenten dit jaar 50 procent meer via China's grootste e-commercebedrijf dan in 2015. Het lijkt erop dat Alibaba zijn slogan 'De grootste winkeldag in 5.000 jaar' gaat waarmaken.
Meer, meer, meer
En dat is alleen nog maar Alibaba. Ook zijn grootste concurrent meldt 78 procent meer omzet dan vorig jaar, al kon de pr-machine van JD.com geen details en realtime omzetcijfers leveren. De website van kledingwinkel Uniqlo meldde rond het middaguur dat alle aanbiedingen waren uitverkocht.
Hoeveel geld er precies op guanggun jie, Singles Day wordt uitgegeven is onmogelijk te achterhalen. Steeds meer websites, winkels en warenhuizen stunten met aanbiedingen op deze dag. Het zijn de Drie Dwaze Dagen van China, maar dan in één dag geperst. Het einde van het succes is nog niet in zicht; de komende jaren worden nog honderden miljoenen Chinezen op het internet aangesloten.
Wat is Singles Day?
Aangenomen wordt dat een groep studenten van de universiteit in Nanjing in 1993 de themadag voor alleenstaanden als grap hebben bedacht. Ze vierden hun vrijgezellenbestaan op de dag in het jaar die uit vier enen bestaat: 11-11.
Het was internetbedrijf Alibaba die Singles Day in 2009 omarmde. Het bedrijf zocht een moment in de stille periode tussen de gouden weken in oktober en Chinees Nieuwjaar om de consument tot extra uitgaven te verleiden. Als voorbeeld diende Black Friday, als Amerikaanse retailers de vrijdag voor Thanksgiving grote opruiming houden. Thanksgiving zegt de Chinezen natuurlijk niets en Alibaba koos voor Singles Day. Daarna werd het fenomeen ieder jaar groter.
Experimenten
Alibaba koos Singles Day om dit jaar twee interessante nieuwigheden te introduceren. Consumenten konden voor één yuan een virtual reality headset kopen. Een kartonnen houder voor de mobiele telefoon die de gebruiker in staat stelt door een virtueel warenhuis te lopen. Door naar bepaalde producten te kijken verschijnt productinformatie in beeld, kan het product van alle kanten worden bekeken en kan tot koop worden overgegaan.
Ook nieuw is het Tmall-spel (foto). Op de mobiele telefoon verschijnt een kaart van je omgeving waarop bedrijven staan aangegeven die op Singles Day kortingen aanbieden. Consumenten kunnen naar zo'n winkel lopen en met behulp van augmented reality waarbij de omgeving en virtuele informatie worden gecombineerd op zoek naar een virtueel Tmall-logo om hun korting te verzilveren. Een soort Pokemon Go, maar in plaats van Pokemons verzamel je rode envelopjes.
UPDATE - De 16 grootste Chinese e-commercesites hebben op Singles Day in totaal 177 miljard yuan (ongeveer 25 miljard euro) aan producten en diensten verkocht, meldt onderzoeksbureau Syntun. De Alibaba-platformen waren goed voor 121 miljard yuan (17 miljard euro); een marktaandeel van 68,2 procent, ruim voor internetwarenhuis JD.com en de site van electronicaretailer Suning. Meer dan een miljard pakketjes werden binnen 24 uur bezorgd.
Gerelateerde onderwerpen:
Q&A: Arjen van Dijkhuizen over de Chinese economieChinese internetpopulatie groeit tot 688 miljoen
Vijf vragen over Singles Day