Kijktips: China-documentaires op IDFA
Het Internationaal Documentaire Festival Amsterdam heeft dit jaar negen films over China geprogrammeerd. Het festival begint maandag 14 november.
Dream Empire (Denemarken, 2016): film waarin regisseur David Borenstein China's obsessie met economische groei laat zien door zijn Chinese werkgever Yana te portretteren. Zij begint een uitzendbureau voor 'witte apen'. De blanke laowai moeten de verkoop van onroerend goed ondersteunen (foto). Maar al snel blijkt dat de vastgoedmarkt niet meer zo goed loopt.
Te zien op vrijdag 18, zaterdag 19, zondag 20, dinsdag 22 en woensdag 23 november.
Fallen Flowers, Thick Leaves (Nederland/Duitsland, 2016): Documentairemaakster Laetitia Schoofs vertelt het verhaal over veranderende mores en hardnekkige tradities over relaties aan de hand van de Chinese seksuologe Hongli. In haar spreekkamer komen onder meer lesbische relaties, overgebleven vrouwen en verstandshuwelijken ter sprake.
Te zien op zondag 20, maandag 21, woensdag 23 en donderdag 24 november.
My Father and My Mother (China, 2016): De Chinese fotograaf Jiao Bo maakte dertig jaar lang tienduizenden foto's en uren video van zijn ouders. Hij gebruikt ze in een portret van een eenvoudig gezin op het platteland. We zien de zorg voor Jiao's gehandicapte broer, de liefde voor elkaar, ouderdom, het harde leven op het Chinese platteland en de naderende dood.
Te zien op zaterdag 19, woensdag 23, donderdag 24 en zondag 27 november.
On the Bridge of Death and Live (Duitsland, 2016): Regisseur Lola Jia Liu maakte een portret van Chen Si. Hij kreeg bekendheid door vele tientallen wanhopige Chinezen te overtuigen niet vanaf de Yangtze-brug te springen om zelfmoord te plegen. Je hoort niet alleen verhalen van personen die hij heeft gered, maar leert ook de getroubleerde achtergrond van Chen zelf kennen.
Te zien op vrijdag 18, woensdag 23, donderdag 24 en vrijdag 25 november.
Per Song (Duitsland, 2016): geheel in zwartwit geschoten film van Shuchang Xie. Portret van vijf vrienden in Chongqing laat hun leven, ambities en zorgen zien. Geanimeerde en soms humoristische dialogen over het dagelijks leven van jonge stadsbewoners.
Te zien op maandag 21, dinsdag 22, vrijdag 25 en zaterdag 26 november.
Plastic China (China, 2016): docu van Jiu-liang Wang laat een schrijnend beeld zien van het uitzichtloze, ongezonde bestaan van Chinese migrantarbeiders. Tussen de bergen afval recyclen zij plastic uit West-Europa, Amerika en Japan. Vondsten in het afval zoals een zakje ballonnen of tijdschriften met onbegrijpelijke taal, maar mooie plaatjes laat de kinderen dromen van een ander leven.
Te zien op zondag 20, dinsdag 22, woensdag 23, vrijdag 25 en zaterdag 26 november.
South to North Cine-concert (Frankrijk, 2015): voor deze film reisde maker Antoine Boutet langs het Zuid-naar-Noord-Wateromleidingsproject. Hij registreert de mens in een veranderend landschap. Veel burgers zijn ontevreden over wat het project hun oplevert. Voor deze eenmalige voorstelling spelen de in Amsterdam woonachtige musici Yannis Kyriakides en Andy Moor live de soundtrack die ze voor deze documentaire maakten.
Te zien op zondag 27 november.
Still Tomorrow (China, 2016): regisseur Jian Fan volgt Xiuhua Yu. Deze spastische vrouw woont en werkt met haar man op de eenvoudige boerderij van haar ouders. Als een van haar gedichten op het internet plotseling miljoenen keren wordt gedeeld is zij plots een beroemdheid. De roem en het bijbehorende geld stellen haar in staat andere keuzes te maken, maar het kost haar moeite zich aan haar huidige leven te ontworstelen.
Te zien op dinsdag 22, woensdag 23, donderdag 24, vrijdag 25 en zaterdag 26 november.
Welcome (China, 2016): onthullende docu over de manier waarop China probeert de stabliliteit in het land te handhaven. Filmmaker Zhu Kirum keert terug in Sichuan, waar hij twee jaar geleden de documentaire Dust opnam over arbeiders met een longziekte. Hij toont letterlijk en figuurlijk een zwart beeld van hoe hij door de lokale autoriteiten welkom wordt geheten. Ze willen een positieve film over de regio en verbieden hem opnieuw met de zieke werknemers te praten. Zhu registreert met een taperecorder de gesprekken met lokale machthebbers. Ze zijn beleefd en aardig tegen hem, maar ondertussen...
Te zien op woensdag 16, woensdag 23, vrijdag 25 en zaterdag 26 november.
Meet informatie en kaarten bestellen kan op de site van IDFA.